Sagene Avis

Ingen kompensasjon til kollektivselskapene utover 2021 – MDG og Venstre i Oslo reagerer

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG) var glade for å kunne gjøre bussene i Oslo klare til en normal hverdag uten koronarestriksjoner. Stav er nå utrolig skuffet over at kollektivselskapene ikke får koronakompensasjon etter 2021. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB

Det blir ingen koronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper utover 2021 i budsjettforslaget, men regjeringen opplyser at de følger situasjonen nøye.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 08.11.2021 kl 13:55

NORGE/OSLO: – Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Nivået for antall passasjerer på tog- og kollektivtrafikk ligger på mellom 75 og 80 prosent av nivået i 2019, og det er usikkert når nivået er tilbake til det samme som før pandemien, ifølge Nygård.

– Vi er kjent med kollektivselskapenes bekymringer rundt dette, men det er krevende for staten å prioritere å bruke penger på å opprettholde kollektivtilbudet på et høyere nivå enn det er grunnlag for.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gir ingen ytterligere koronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper i budsjettforslaget til regjeringen. Foto: Fredrik Hagen/NTB

500 millioner mer i frie midler

Regjeringen foreslår imidlertid å bevilge 500 millioner kroner mer i frie midler til fylkeskommunene. Nygård peker på at de har ansvaret for lokal kollektivtransport, som omfatter buss, T-bane, trikk, bybane og hurtigbåter.

Solberg-regjeringen foreslo en økning på 400 millioner kroner.

– Med i alt 900 millioner kroner mer står fylkeskommunene sterkere rustet til å kunne prioritere kompensasjon for reduserte billettinntekter til neste år, dersom det er behov for det, sier Nygård.

MDG i Oslo: – En historisk svekkelse

Misfornøyd: Miljø- og samferdsel Sirin Hellvin Stav (MDG). Foto: Hanna Johre / NTB

MDG i Oslo er svært skuffet.

– De legger opp til en historisk svekkelse av kollektivtilbudet mange steder i landet, som rammer millioner av reisende. Dette er utrolig skuffende. Kollektivselskapene og de reisende har lojalt fulgt smittevernrådene under hele pandemien, og nå stikker regjeringa fra regninga, sier samferdsels- og miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).

Hun mener dette kan føre til at mange velger bil over kollektivtransport, fordi tilbudet blir dårligere.


– Da får vi lavere billettinntekter, som igjen kan føre til nye kutt. De gjør vondt verre når de kutter i bensinprisen samtidig som kollektivtrafikken går for lut og kaldt vann, sier Stav.

Venstre: Tragisk

– Regjeringen velger å ignorere det som har vært Oslos aller viktigste budskap denne høsten, om at kollektivtrafikken trenger hjelp. Dermed står Ruter i en situasjon der de må kutte i tilbudet i løpet av våren neste år. Det er svært, svært alvorlig, både for Oslos innbyggere, som får et dårligere reisetilbud, men også for klimaet og miljøet, ved at flere tvinges til å kjøre bil. Vi risikerer nå å gå inn i en negativ spiral, med et dårligere tilbud, færre reisende og enda lavere billettinntekter. Dette viser at vi har fått en regjering som verken bryr seg om byene eller klimamålene våre. Det er ikke overraskende, men like fullt tragisk, sier Marit Vea, miljøpolitisk talsperson og nestleder i Venstres bystyregruppe i Oslo.

Marit Kristine Vea, Oslo Venstre. Foto: Oslo kommune / Sturlason

Hun sier at Venstre gjennom pandemien sikret midler til kollektivselskapene da de opplevde sviktende passasjergrunnlag og fallende inntekter.

– Når vi nå ser at det tar lenger tid enn ventet å få opp andelen kollektivreisende etter pandemien, er vi avhengige av at regjeringen stiller opp med kompensasjon for å få kollektivselskapene over kneika, legger hun til.


Vea mener at dersom Stortinget ikke klarer å få på plass midler til kollektivtrafikken, så kan det bli spikeren i kista for Oslos klimamål.

– Hvis ikke vi lykkes med å få ned utslippene fra veitrafikken, som utgjør den største utslippskilden i Oslo, vil vi ikke klare å nå byens mål om utslippskutt de neste årene.

Naf frykter kollektivkutt

Norges Automobil-Forbund (Naf) reagerer kraftig på at Ap-Sp-regjeringen ikke vil videreføre krisehjelpen til kollektivselskaper.

– Naf er sterkt bekymret for at regjeringen ikke gir en krone i hjelp til kollektivselskapene, som har hatt en kraftig nedgang i inntektene fordi passasjerene ikke er kommet tilbake etter koronapandemien, sier Nafs kommunikasjonssjef Camilla Ryste til NTB.

Hun viser til at passasjertallene fortsatt ikke ligger høyere enn 75–80 prosent av 2019-nivå.

– Dette kan bety kraftig kutt i kollektivtilbudet i byene, advarer Ryste.

– Vi håper SV vil rette opp dette og sørge for at kollektivselskapene ikke må kutte i reisetilbudet.

Kollektivtrafikkforeningen og andre kollektivaktører har bedt Samferdselsdepartementet om en omstillingspakke for et halvt år for å tilpasse seg den nye hverdagen etter koronapandemien.

– Uten en slik omstillingspakke risikerer vi i verste fall å måtte foreta kutt i tilbudet som gir en negativ spiral og vil gjøre det vanskelig å nå bærekraftmålene framover. Det vil ikke minst gi dårligere reisemuligheter for dem som ikke har tilgang til egen bil, sier daglig leder Olov Grøtting.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Sagene Avis bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...