ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Oslo strammer inn for elsparkesykler:

– Katastrofe for brukere, mener Voi-sjefen

Norgessjef Christina Moe Gjerde i Voi. Foto: Voi

Byrådet i Oslo lanserte søndag nye krav for regulering av elsparkesykkel-utleie, for å rydde opp i kaoset i byen. Sjefen for Voi synes det er positivt at byrådet vil ha reguleringer for elsparkesykler, men mener taket på 8.000 sykler virker uforståelig.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 07.06.2021 kl 11:22

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

OSLO: Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel, sier til VG at det har vært en uholdbar situasjon for mange i byen, spesielt for blinde, svaksynte, rullestolbrukere og eldre.

Nå begrenser byrådet antallet elsparkesykler i hovedstaden til 8.000 elsparkesykler fordelt på interesserte utleieaktører. Det er mer enn en halvering av dagens antall. Samtidig stenger byrådet for utleie av elsparkesykler på nattetid.

– Vi ser fra ulykkestallene at det er svært høy risiko for alvorlige skader ved kjøring med elsparkesykkel om natten. Derfor stenger vi for utleie nattetid, sier Berg til VG.

Det var Aftenposten som først omtalte de nye reglene.

I en pressemelding oppsummerer byrådet hovedpunktene:

ANNONSE

  • Det settes et tak på maks 8.000 sparkesykler i hovedstaden. Antall kjøretøy skal fordeles på fire soner i byen.
  • De nye reglene pålegger utleieaktørene å stenge utleie mellom kl. 01.00–05.00 alle ukedager. Alarmfunksjoner skal være avslått mellom 20.00-07.00 natt til hverdager, og 20.00-09.00 natt til lørdager, søndager og helligdager.
  • Det fastsettes midlertidige og permanente digitale soner (geofence), som utleier plikter å iverksette (regulering av plassering, blant annet forbud, hastighetsbegrensninger og bruksforbud)
  • Det er utleierne som får ansvaret for å fjerne, flytte og rydde elsparkesykler som hindrer fremkommelighet eller som er utenfor den tildelte sonen.
  • Utleier skal betale gebyr for dekning av kommunens utgifter i forbindelse med administrasjon og tilrettelegging for utleievirksomhet.

ANNONSE

  • Kjøretøy som benyttes i driften av utleievirksomheten skal være utslippsfrie. Kravet vil gjelde fra 1.4.2023.

Oslo kommune opplyser til VG at de vil fortsette å taue inn henslengte elsparkesykler og kreve 1590,- i gebyr fra aktørene for dette. I tillegg vil kommunen fortsette arbeidet med å merke opp dedikerte parkeringsplasser for elsparkesykkelaktørene.

Oslo kommune tar grep for å redusere antallet elsparkesykler i hovedstaden. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix

– Vil være en katastrofe

Sjefen for Voi synes det er positivt at Oslos byråd vil ha reguleringer for elsparkesykler, men mener taket på 8.000 sykler virker uforståelig.

Mandag sendes byrådets forslag til forskrift for elsparkesykler ut på høring. Blant annet foreslås stans i utleie mellom 1 og 5 på natta alle ukedager, samt bruk av digitale soner hvor det enten blir forbudt å bruke syklene eller er begrensninger på hastighet.

ANNONSE

– Det er positivt at byrådet endelig tar grep, men dersom forslaget blir stående, vil det være en katastrofe for hundretusenvis av dem som bruker elsparkesykkel, sier Christina Moe Gjerde, Voi-sjef i Norge, til NTB.

– Uforståelig tak

– Taket på 8.000 elsparkesykler virker uforståelig. Byrådet bør heller gjennom anbud begrense antall utleiere og stille krav til at elsparkesyklene er i bruk og ikke står stille. 50 prosent av Vois elsparkesykler blir brukt mer enn ti ganger om dagen, fortsetter Gjerde.

Hun mener tallet på sykler kan reduseres med en tredel uten at det går utover tilbudet – dersom «solide utleiere gjør jobben sin».

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG), peker på at Oslo og flere andre kommuner har jobbet for å få mulighet til å regulere elsparkesyklene i flere år. Hun mener sparkesykkelkaos har skapt problemer for mange som bor i byen, spesielt eldre, rullestolbrukere og svaksynte.

Lovforslag åpner ikke for anbud

– Grunnen til at vi kommer med dette nå, er at det ligger et forslag til ny lov til behandling på Stortinget. Vi har ikke mulighet til å regulere før det er vedtatt, sier hun til NTB.

ANNONSE

Berg mener at regulering er nødvendig fordi aktørene ikke har tatt nok ansvar selv, men anbud, som Voi-sjefen foreslår, åpnes det ikke for i lovforslaget som ligger til behandling i Stortinget.

I forslaget heter det også at utleierne får ansvaret for å fjerne, flytte og rydde elsparkesykler som hindrer fremkommelighet. Dette gjelder om syklene er utenfor den tildelte sonen, som det etter planen skal være fire av.

Byrådet foreslår også at uteleierne skal betale gebyr for dekning av kommunens utgifter for administrasjon og tilrettelegging for utleie.

I tillegg må biler som brukes i driften, være utslippsfrie. Det kravet er foreslått å gjelde fra 1. april 2023.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE