Store mørketall:

Kun én av 13 sykkelulykker rapporteres

Bysykler er populære, men ikke så ofte man ser folk med hjelm på bysykkel i Oslo. Foto: ARKIV SAGENE AVIS

– Mange tar også i bruk bysyklene etter at de har drukket alkohol, og det kan det bli mange svært farlige situasjoner ut av, advarer forsikringsselskapet.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 04.07.2018 kl 13:42

SAGENE: Bysykler er populære i flere norske byer.

At svært få på bysykler bruker hjelm, bekymrer forsikringsbransjen:

– Alle kan låne seg en bysykkel, når som helst. Det er det som er så praktisk med dem. Men det gjør også at mange uerfarne syklister og turister blir en del av et for dem ofte ukjent trafikkbilde. Da er det ekstra farlig å droppe hjelmen, sier kommunikasjonssjef i Frende Forsikring, Heidi Tofterå Slettemoen i en pressemelding fra selskapet.

– Det må lages et system der man kan leie bysykler med hjelm, mener Paal-Gunnar Mathisen, distriktsleder for Trygg Trafikk Østfold.

Tusenvis av skader i året

Bysykler er enkle å leie og enkle å sette fra seg. De er nyttige for å tilbakelegge korte distanser inn og ut av bykjernen.

– Mange tar også i bruk bysyklene etter at de har drukket alkohol. Det kan bli mange svært farlige situasjoner ut av det, alkohol hører ikke hjemme verken på sykkel eller i trafikken generelt, advarer forsikringsselskapet videre.

Nesten 5000 personer må ha legebehandling hvert år etter skade på sykkel.

– Det kan virke som om folk ikke tror at ulykker skjer på korte turer, og derfor dropper hjelm, sier Tofterå Slettemoen videre.

Hjelmpåbud i fremtiden?

Mathisen i Trygg Trafikk er enig.

– Folk på bysykkel er ikke sikret mot hodeskader. Vi håper at hjelmutleie tilknyttet bysyklene presser seg frem på sikt. Hvis det blir et hjelmpåbud på sykkel i fremtiden må det på plass, sier han. Fokuset bør være på å være best mulig rustet ved en ulykke.

– Tilbudet med syklene er supert. Det er en effektiv måte å komme seg rundt på, det er bra for miljøet og det er godt for helsen. Men en syklist er alltid en myk trafikant, så hjelm kan være helt avgjørende om uhellet er ute, sier Slettemoen i Frende.

LES OGSÅ: – Som syklist har jeg blitt påkjørt og overkjørt i Bydel Sagene

Lokalavisa har tidligere omtalt bysykler og hjelm, eller ikke hjelmbruk. Da sa blant annet Liisa Anderson i Oslo Bysykkel følgende til avisa:

– For at et bysykkelsystem, som i sin natur er mer spontane turer og nettopp skal representere en transportmetode uten behov for eget utstyr, så vil et hjelmpåbud etter all sannsynlighet være kroken på døren, og uansett representere en vesentlig nedgang i bruk - her kan du lese hele saken.

Store mørketall om sykkelulykker

Videre i pressemeldingen står det at risikoen for å omkomme eller bli hardt skadet i trafikken er åtte ganger høyere som fotgjenger og hele 13 ganger høyere for syklister, enn for bilførere. Det viser tall fra Trygg Trafikk. Men her er det store mørketall.

– Blant annet rapporteres kun én av 13 sykkelulykker, ifølge en kartlegging fra Oslo skadelegevakt i 2015 og Trygg Trafikk.

– Det er fremdeles en lang vei å gå for at alle storbyene blir godt nok tilrettelagt for syklister generelt og bysykler. Her må syklistene i større grad prioriteres når det snakkes om byutvikling. Utviklerne må ta på seg «sykkelbriller» for å lage systemer som ivaretar syklistene i større grad enn i dag, mener Paal-Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...