ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Lever den nye trikken opp til forventningene?

Den aller første av totalt 87 nye og moderne trikker ankom Oslo i oktober i fjor. Foto: Karl Andreas Kjelstrup (arkivfoto)

Sporveien sier at testingen av ny trikk har pågått i hele vinter, og vi spurte om hva erfaringene er så langt.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

OSLO: I løpet av 2024 skal hovedstaden få 87 nye trikker, noe Sagene Avis har omtalt flere ganger tidligere. Sporveiens tidslinje fra 2020 for de nye trikkene på fremtidensbyreise.no sier:

  • 2020–2021: Oppstart innfasing av nye trikker er planlagt ved at den første trikken kommer for testkjøring i Oslo. Test på vinterføre er en viktig del av denne testingen. Hovedtiltakene for infrastrukturen og basekapasiteten skal være på plass.
  • 2021–2024: Leveranse og driftsetting av nye trikker.
  • 2024: Alle 87 trikker skal være i drift innen utgangen av 2024.

En av lokalavisas lesere kontaktet oss og spurte om hva ståa egentlig er nå, med den nye trikketypen. Har den levd opp forventningene i testene?

Vi spurte Sporveien.

– Testene av SL18 har pågått i hele vinter. Formålet med testene var og er å avdekke de eventuelle utfordringer og justeringer som må gjøres før grønt lys blir gitt for serieproduksjon – og Sporveien formelt overtar prosjektet og ansvaret for SL18. Testene har i det perspektivet gitt oss mye nyttig lærdom, og gitt oss muligheten til en sømløs innfasing av den trikken som skal sette sitt preg på bybildet de neste tiårene, sier kommunikasjonsansvarlig Jan Rustad i Sporveien.

ANNONSE

Kronprins Haakon ble vist rundt av ordfører Marianne Borgen og Sporveien-sjef Cato Hellesjø. Foto: Lise Åserud / NTB

– Med det utgangspunktet har testene og trikken i høy grad levd opp til forventningene. Det neste skrittet blir nå en periode der SL18 skal kjøre med passasjerer. Den første linjen som får stifte bekjentskap med den nye trikken blir linje 13 mellom Ljabru og Øraker – før det vil skje en gradvis introduksjon på det øvrige nettet. Dette er en fase vi gleder oss til der vi ser frem til at de som skal bruke trikken i årene som kommer blir like fornøyd med den som vi er.

På spørsmål om hva som eventuelt ikke har levd opp til forventningene med den nye trikketypen, svarer Rustad:

– Det det er snakk om er mindre tekniske justeringer på vogn og infrastruktur. Ingenting dramatisk, og færre justeringer enn som kanskje kunne forventes.

Hva med støynivået på ny trikketype, sammenlignet med trikkene som kjører i dag?

ANNONSE

– Det vil bli et noe lavere støynivå fra SL18. Støyfri blir trikken aldri – vi skal flytte på en masse på pluss førti tonn, det ville være naturstridig hvis det gikk helt stille for seg. Et nøyaktig støymålingstall foreligger så langt ikke.

Om støymålinger for ny trikketype sier Rustad at det må gjøres på dagtid i ordinær rutetrafikk, derfor må dette avventes til testkjøring i trafikk er innledet.

Det er ifølge Rustad heller ikke satt noen nøyaktig dato for oppstart av drift med passasjerer så langt, men han lover at det skal bli grundig annonsert når det foreligger. Det samme gjelder innfasingen på det øvrige nettet.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE