Sagene Avis

Budsjett 2021:

Må omstille for 50 millioner kroner

Bydelsdirektør Morten Sanden la denne uka frem forslag til budsjett for 2021. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

Bydelsdirektør Morten Sanden legger frem et budsjett med et omstillingsbehov på 50 millioner kroner. Her kan du se hva direktøren både vil satse på og kutte i 2021.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 04.12.2020 kl 16:27

BYDEL SAGENE: Torsdag 17. desember skal bydelsutvalget behandle og vedta Bydel Sagenes budsjett for 2021. Bydelsdirektør Morten Sanden la den første uka i desember frem sitt budsjettforslag.

Det er et forslag som viser behov for store omstillingstiltak. Totalt må det gjøres aktivitetsendringer som gir innsparinger på 50 millioner kroner.

Dette skyldes blant annet fortsatt høye kostnader til sosialhjelp, stor kostnadsvekst til kjøp av tilbud til flere grupper og bortfall av sentrale prosjektmidler, skriver bydelsdirektør Morten Sanden i budsjettforslaget.

Bydelens funksjonsområder

Bydelens aktiviteter og tilbud er fordelt på hovedfunksjonsområdene administrasjon og fellestjenester, barnehager, barnevernet, aktivitetstilbud barn og unge, helsestasjon og skolehelsetjeneste, helse og omsorg, sosiale tjenester, kvalifiseringsprogram (KVP) og økonomisk sosialhjelp.


De største områdene er helse og omsorg med 37,7 prosent og barnehager med 31,8 prosent av det totale budsjettet.

Her kan du se fordelingen:

I kroner ser det slik ut:

Dette satses det på i 2021

Arbeidet med innbyggere med rus og psykiatriutfordringer skal videreutvikles også i 2021, i tråd med sentrale strategier på området.

«Etter en midlertidig organisering gjennom deler av 2020 er det bydelsdirektørens oppfatning at bydelen nå er organisert på en slik måte at vi er bedre i stand til å møte denne gruppas behov på en god og sammenhengende måte. NAV sitt arbeid er avgjørende for at flest mulig av innbyggerne våre skal kunne leve gode, selvhjulpne liv. Bydelen intensiverer nå arbeidet med, og styrker innsatsen for, levekårsutsatte familier», skriver direktøren.

Konkret vil dette gjøres ved etablering av et nytt og tverrfaglig innbyggersenter i Drøbakgata. Ressursene og kompetansen som nå er knyttet til bomiljøtjenesten og til Oslohjelpa vil samlokaliseres i disse lokalene og organiseres i NAV. Det vil også etableres en møteplass for eldre ungdom på senteret.

Et barnehagetilbud av høy kvalitet er det enkelttiltaket som best bidrar til sosial utjevning. Det er derfor vesentlig at bydelen setter enda større fokus på økt deltakelse, skriver direktøren videre. For å oppnå dette vil bydelen flytte tilbudet om åpen barnehage til det nye innbyggersenteret og organisere tjenesten i enhet for barnehager. På den måten vil tilbudet mer målrettet kunne rettes mot barn og familier uten barnehageplass.


Bydelen overtar i 2021 drift av Sagene seniorsenter. Senteret skal utvikles som en helsefremmende møteplass i tråd med brukernes behov og byrådets ambisjoner. Basistjenestene i huset vil utføres av Sagene hjemmebaserte tjenester som er etablert med egen base i huset, døgnkontinuerlig bemannet. Bydelen vil også utvikle senteret som en praksis- og kvalifiseringsarena for innbyggere som står utenfor arbeidslivet.

«Sagene lokalmedisinske senter og bydelens helsestasjon yter svært viktige helsetjenester til bydelens befolkning. Tjenestene er nå lokalisert i samme hus og det er derfor hensiktsmessig å organisere tjenestene samlet og under en felles leder. På denne måten kan dobbeltarbeid unngås og samarbeid mellom fagområder styrkes», skriver direktør Sanden.

Dette foreslår direktøren å kutte

Hjemmebaserte tjenester:

Antall sykehjemsplasser budsjetteres til 147. I 2020 var det budsjettert med 170 plasser. Status per november 2020 er 149 plasser. Det regnes med en besparelse på fem millioner kroner som følge av redusert etterspørsel etter hjemmetjenester og effektivisert drift.


Tilrettelagte tjenester:

Tjenesten foreslås saldert med tre millioner ved effektivisert drift.

NAV:

Utgifter til økonomisk sosialhjelp foreslås redusert med åtte millioner i forhold til estimert forbruk i 2020.

Psykisk helse og rus:

Det er budsjettert med en besparelse på fem millioner ved overføring av institusjonsbeboere til egen bolig med oppfølging.

Barnehagene:

Barnehagenes budsjett er saldert med to millioner ved reduksjon på flere mindre poster.

Administrasjon:

Det foreslås ledighold av stilling som informasjonssjef.

Legesenter:

Inntektene foreslås økt med tre millioner ved å ta inn flere listepasienter.

Kultur og nærmiljø:

Ekstra tiltak besluttet av Bydelsutvalget i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2020 foreslås ikke videreført.

Tillegsbevilgninger:

Tilleggsbevilgninger vedtatt av Bydelsutvalget i budsjettet for 2020 er ikke videreført i budsjettforslaget for 2021. I budsjettforslaget er bydelsdirektørs forslag til 2020-budsjettet lagt til grunn på disse områdene. Tilskudd til skolefrokost er i tråd med tidligere vedtak i bydelsutvalget videreført med én million.

Gjennomfører analyse for varig utgiftsreduksjon

Bydelens og byens økonomiske situasjon er krevende. Gjeldende økonomiplan tilsier at forventningene til omstilling og effektivisering vil økes i årene fremover, ifølge Sanden.

Første halvår 2021 vil det derfor bli gjennomført et analysearbeid for å identifisere potensial for varig utgiftsreduksjon og økt handlefrihet. Dette vil utføres på to områder:

«Det er bydelsdirektørens oppfatning at vår viktigste kapital er de ansatte og deres erfaring og kompetanse, samtidig er en hoveddel av bydelens utgifter knyttet til lønn og det er derfor nødvendig å redusere kostnader også på dette området. Omstilling og mulig oppgaveforskyvning skal vurderes og faktisk reduksjon vil skje ved ledighet.»

På området virksomhetsstyring skal bydelen gjennomgå faste forpliktelser så som til drift, husleie, IKT etc. Ifølge direktøren er målet å identifisere bydelens behov på kort og noe lenger sikt.

«I dette skal læring og erfaringer pandemisituasjonen har gitt oss, samles og vurderes for mulig varig endring. Det er i budsjettforslaget lagt inn finansiering av sentralt forutsatte satsingsområder. Med bakgrunn i et stort salderingsbehov fremlegges budsjettet samlet og for flere tjenester med høy risiko.» skriver Sanden

Det er likevel funnet rom for nødvendige styrkinger og satsinger på enkelte områder. Bydelsutvalget har tidligere vedtatt et mål om en buffer på to prosent av budsjettet. Bydelsdirektøren deler denne ambisjonen, men har i sitt budsjettforslag for 2021 ikke funnet rom for en slik avsetning.

Les mer om budsjett per enhet og funksjonsområde i bydelsdirektørens forslag til budsjett 2021 (ekstern link)

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...