Sagene Avis

Sagene Avis

Budsjett 2020:

Må omstille for 51 millioner kroner neste år

Bydelsdirektør i Bydel Sagene, Morten Sanden, har lagt frem sitt forslag til budsjett for 2020. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

Bydelsdirektør Morten Sanden legger frem et budsjett med store omstillingsbehov, og han reverserer "pengefesten" lokalpolitikerne lagde i fjor.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 03.12.2019 kl 16:16

BYDEL SAGENE: Torsdag 12. desember skal det nye bydelsutvalget i Bydel Sagene behandle og vedta bydelens 2020-budsjett. I slutten av november la bydelsdirektør Morten Sanden frem sitt budsjettforslag.

Det er bydelsutvalget som vedtar Bydel Sagenes budsjett. Foto: Janina Lauritsen

Det er et forslag som viser behov for store omstillingstiltak. Totalt må det gjøres aktivitetsendringer som gir innsparinger på 51 millioner kroner, sammenliknet med 2019.

Dette er likevel en liten del av den totale økonomien til bydelen neste år. Bydel Sagene får i 2020 tildelt en økonomisk ramme på over 1,46 milliarder kroner – 1.461.287.000 for å være mer nøyaktig. Med forventede inntekter på ca. 234 millioner kroner, teller brutto driftsutgifter 1.695.521.000.

Funksjonsområder

Bydelens aktiviteter og tilbud er fordelt på hovedfunksjonsområdene Administrasjon og fellestjenester, Barnehager, Barnevernet, Aktivitetstilbud barn og unge, helsestasjon og skolehelsetjeneste, Helse og omsorg, Sosiale tjenester, Kvalifiseringsprogram (KVP) og Økonomisk sosialhjelp.

De største områdene er Helse og omsorg og Barnehager, med henholdsvis 37,11 og 32,74 prosent av det totale budsjettet. Her kan du se fordelingen:

I kroner ser det slik ut:

Kutter BUs tillegg på 2,7 mill. fra i år

– Det er i Bydelsdirektørs budsjettforslag lagt inn finansiering av sentralt forutsatte satsingsområder. For å få et budsjett i balanse, har bydelsdirektør funnet å måtte foreslå kutt i en rekke tiltak som Bydelsutvalget tidligere år har valgt å prioritere, skrive Sanden i budsjetteksten.

Det betyr at han ikke viderefører noen av tilleggsbevilgningene på nær 2,7 millioner kroner fra 2019, som BU omdisponerte da årets budsjett skulle vedtas i desember i fjor.

Det er disse BU-prioriteringene Sanden stryker:

Saldering

Regnskapsprognosen for 2019 viser foreløpig et mindreforbruk på fire millioner kroner, og disse vil Sanden plusse på inntektssiden for neste års budsjett. Bydelsutvalget har tidligere vedtatt at bydelen skal ha en buffer, eller en risikoavsetning, som tilsvarer på 2 prosent av det totale budsjettet. Bydelsdirektøren skriver i budsjetteksten at han støtter dette initiativet, men at det i 2020 ikke vil bli rom for avsetninger til å bygge opp en buffer. 2 prosent av budsjettet vil være omlag 29 millioner kroner.

Korrigert for pris- og lønnsvekst, innebærer tildelingene i 2020 en negativ realendring på 12,9 millioner kroner.

Når salderingsbehovet er så stort som 51 millioner, skyldes dette flere forhold. Blant annet bortfall av inntekter fra asylsøkere, økt antall sykehjemsplasser og mer tildelte tjenester i hjemmetjenesten, etablering av nye tilbud for utviklingshemmete og bortfall av sentrale prosjektmidler.

– Med bakgrunn i et stort salderingsbehov fremlegges budsjettet samlet og for flere tjenester med høy risiko. Bydelsdirektøren har likevel valgt å plassere det meste av salderings-behovet i større, uspesifiserte reduksjoner. Det er bydelsdirektørens vurdering at dette øker risikoen ved budsjettet noe, men at denne økte risikoen godt kompenseres av at ledere og ansatte gis tillit og handlingsrom, skriver Sanden i budsjettet.

Salderingstiltakene er foreslått fordelt slik:

  • Hjemmebaserte tjenester 25 mill.
  • Psykiatri og rus 5 mill.
  • Barnehager 7 mill.
  • Administrasjon 3 mill.
  • Nav 8 mill.
  • Kultur, nærmiljø og byutvikling 3 mill.

De skal alle tas gjennom effektivitetstiltak og/eller aktivitetsendring, og alle postene anses å ha høy eller middels risiko.

Slik beskrives salderingstiltakene i budsjettet:

Hjemmebaserte tjenester
Antall sykehjemsplasser var i 2019 budsjettert nedtrappet fra 170 til 158. Resultatet er at antall plasser gjennom året har vært stabilt på et gjennomsnitt på om lag 176. I budsjettforslaget for 2020 er det lagt til grunn et gjennomsnitt på 170 plasser.

Den utøvende hjemmetjenesten har i 2019 et merforbruk på om lag ti millioner kroner. Budsjettforslaget for 2020 er, med påslag av lønnsøkning, identisk med vedtatt budsjett for 2019. Det legges til grunn at ulike effektiviserings- og omstillingstiltak vil føre til forbruk i samsvar med budsjett i 2020.

Det er også lagt inn en uspesifisert saldering på sju millioner. Denne søkes oppnådd ved ulike tiltak som tilbakeholdenhet med kjøp av tjenester, bedre samordning med øvrig tjenesteapparat mv.

Psykiatri og rus
Enheten er midlertidig organisatorisk slått sammen med Nav. Dette forventes å gi et mer helhetlig og effektivt tilbud til brukerne. Samordningsgevinsten er anslått til fem millioner.

Barnehagene
Barnehagenes budsjett er samlet saldert med fem millioner ved reduksjon i avsetninger til vikarutgifter, overtid og andre mindre poster. I tillegg forventes effekt av at virksomheten er slått sammen til én enhet. Åpningstiden i åpen barnehage foreslås redusert med en time, to dager/uke.

Administrasjon
Det foreslås ledighold av to stillinger som avdelingsdirektør og en merkantil stiling. Antall lærlingeplasser foreslås redusert fra 16 til åtte på grunn av redusert sentralt tilskudd. Sentrale ressurser til kommunikasjon og kompetanseheving reduseres.

Nav
Det foreslås salderingstiltak på åtte millioner ved avvikling og reduksjon av tiltak og prosjekter som har vært benyttet for asylsøkere, som er vesentlig redusert i antall. Det er også budsjettert med færre deltakere i kvalifiseringsprogrammet.

Kultur og nærmiljø
Ekstra tiltak besluttet av Bydelsutvalget i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2019 foreslås ikke videreført.

Hele budsjettdokumentet kan lastes ned og leses på bydelens nettsider.

Fakta:

  • Bydelenes økonomiske rammer vedtas i Oslo kommunes budsjett. 92,6 % av budsjettene til bydelene fordeles gjennom et kriteriesystem, som baserer seg på demografien i den enkelte bydel. Resten er særskilte tildelinger, for ekesempel til byomfattende ordninger som driftes i en bestemt bydel. Pengene fordeles på funksjonsområdene barnehager, oppvekst, helse og omsorg, og sosiale tjenester og ytelser.
  • Målsettingen er at tildelingen skal reflektere befolkningens tjenestebehov. Siden en så stor del av tildelingen baserer seg på kriteriseystemet, kan det gi store utslag fra år til år.
  • Bydelsdirektøren utarbeider et budsjettforslag på bakgrunn av tildelt ramme, og basert på bydelens forventninger til tjenester og utvikling i året som kommer. Bydelspolitikerne kan gjøre omprioriteringer i budsjettet, før det vedtas av bydelsutvalget.
  • Oslo kommunes totale budsjett for 2020 er 77 mrd. kroner. Av dette er bydelsrammen på ca. 23,9 mrd. kroner. Bydel Sagenes ramme er i 2020 1461 millioner kroner. (NB! Oslo-budsjettet vedtas av bystyret i desember).

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...