Nå står denne gata for tur
Trikkeinfrastrukturen mellom Sandaker og Storokrysset skal skiftes ut og oppgraderes. Arbeidene starter snart.
Publisert: 02.09.2019 kl 17:20
Sist oppdatert: 02.09.2019 kl 17:21
STORO: Ennå er det flere måneder igjen før arbeidene i Grefsenveien på oversiden av Storokrysset er ferdig. Nå melder Sporveien at det snart er oppstart oppgraderingsarbeidene av trikkesporene også på nedsiden av krysset – mellom Vitaminveien og Åsengata. Mandag opplyser Sporveien at de har signert kontrakt med Trasé AS som entreprenør.
Oppgraderingen har anleggsstart i løpet av september 2019 og er planlagt ferdigstilt høsten 2021. Det vil også bli avholdt nabomøte i Sagene samfunnshus 4. september klokken 19.00.
Utskifting og oppgradering
«Sporveien er byggherre for prosjektet Grefsenveien nedre, som foregår i Grefsenveien og Sandakerveien på strekningen fra Vitaminveien like nedenfor Storokrysset til Åsengata. Prosjektet er en del av Trikkeprogrammet og omfatter utskifting og oppgradering av trikke-infrastrukturen i Grefsenveien og Sandakerveien. Gamle og slitte trikkeskinner skal skiftes ut, noe som medfører fjerning av asfalt, legging av nye trikkeskinner, mindre gravearbeider, pigging og reasfaltering.
Trikkesporene skal tilpasses og oppgraderes i egen, eksisterende trasé. Hensikten med prosjektet er ruste opp infrastrukturen slik at den tilfredsstiller dagens tekniske krav til avstand mellom det inngående og utgående trikkesporet, slik at to trikker kan møte hverandre uten problemer. Prosjektet er et ledd i opprustningen av trikkenettet i Oslo som skal utføres før 87 nye, moderne trikker blir faset inn fra og med 2020/2021,» skriver Sporveien selv.
Kontrakt signert med entreprenør
Kontrakten med entreprenøren Trasé AS har en verdi på 62,2 millioner kroner.
– Vi gleder oss til å komme i gang med oppgraderingen av Grefsenveien nedenfor Storokrysset, sier prosjektleder Laila Nilssen i Sporveien, i programmet med navnet Tilpasning nye trikker.
Det består av flere av Sporveiens vedlikeholdstiltak og oppgraderingsprosjekter. Disse skal gjennomføres før de nye trikkene kommer til Oslo fra og med neste år.
– Trasé AS er en entreprenør vi har gode erfaringer med, blant annet som hovedentreprenør i prosjektene Frognerveien og Grensen og Kirkeristen, og som underentreprenør i prosjekt Holtet base. Dette er alle sammen prosjekter som er en del av Trikkeprogrammet, sier Nilssen videre i pressemeldingen.
– Dette er en gledens dag. Vi er tilfreds med å ha blitt tildelt kontrakt for oppgradering av prosjektet Grefsenveien nedre, og vi ser frem til å komme i gang med arbeidene, sier daglig leder Rafal Superson i Trasé AS.
Trikken vil kjøre som normalt
Prosjektet Grefsenveien nedre er delt opp i faser slik at strekningen fra Åsengata til Vitaminveien ikke blir berørt samtidig:
- Mellom Åsengata og Sagene brannstasjon skal trikkesporet i retning sentrum byttes.
- Mellom Sagene brannstasjon og Vitaminveien/Storo bru skal trikkesporene byttes i begge retninger, både inn og ut av sentrum.
- Som del av prosjektet skal det skiftes fem kontaktledningsmaster og utføres nødvendige elektroarbeider som føringsveier i grunnen osv.
- Det vil i alle faser bli lagt inn såkalte klatreveksler slik at trikkedriften opprettholdes på enkeltspor i anleggsperioden. Dette arbeidet vil periodevis skje om natten, og blir varslet på forhånd.
Trikken vil være i drift i anleggsperioden, men kjører på enkeltspor i begge retninger på strekningen der traseen til enhver tid oppgraderes. For bilister, gående og syklende kan det bli endringer i trafikkmønsteret mens arbeidene pågår – her er det viktig å følge skilting i området, opplyser Sporveien.
Nabomøte på Sagene samfunnshus
Som nevnt er alle naboer invitert til informasjonsmøte om prosjekt Grefsenveien nedre onsdag 4. september. På møtet vil det bli orientert nærmere om fremdrift og omfang i prosjektet, og det blir anledning til å stille spørsmål. Møtet starter kl 19.00 og vil vare om lag en time.
Fakta: Trikkeprogrammet
Prosjektet Grefsenveien nedre er del av Trikkeprogrammet og en samlet plan for gateopprustning der Sporveien, Bymiljøetaten, Ruter og Vann- og avløpsetaten samarbeider om gjennomføringen. Flere prosjekter i Trikkeprogrammet foregår samtidig, deriblant en rekke store og små infrastrukturoppgraderinger.
Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017. Tinghuset–Tullins gate er planlagt ferdig i 2019, Bispegata, Majorstuen og Grefsenveien skal ferdigstilles i 2020, og Storgata og Thorvald Meyers gate er planlagt ferdig oppgradert i 2021.
Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk. Trikkeprogrammet omfatter i tillegg anskaffelse av 87 nye, moderne trikker til Oslo og oppgradering og utvikling av trikkens baser på Grefsen og Holtet til parkering og vedlikehold.
Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og selskapene Ruter AS og Oslo Vognselskap AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.
Les mer om Trikkeprogrammet og prosjektet Grefsenveien nedre på prosjektsiden på Fremtidensbyreise.no.
Trikkeprogrammet - tidslinje
- I 2013 setter Oslo kommune i gang Trikkeprogrammet.
- I 2015 vedtar bystyret i Oslo at trikketilbudet i hovedstaden skal fornyes ved kjøp av nye trikker og opprustning av Oslos gater. I tillegg må mange gamle vann- og avløpsrør byttes ut.
- I 2015 får Sporveien hovedansvaret for Trikkeprogrammet av byrådet i Oslo, og i dag er Sporveien overordnet ansvarlig for gjennomføringen – i samarbeid med Bymiljøetaten, Ruter og Oslo Vognselskap.
- Trikkeprogrammet er Sporveiens investeringsprogram for trikk og omfatter innkjøp av 87 nye trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner og utvikling av trikkebaser (garasje, verksted og vaskeanlegg).
- Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.
- De nye trikkene vil være standardtrikker med en vel utprøvd teknologi tilpasset Oslos forhold.
- Som del av Trikkeprogrammet i Oslo ligger det en plan for infrastrukturoppgraderinger som tar utgangspunkt i at Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten koordinerer og samkjører sine respektive oppgraderingsplaner.
- De nye trikkene er planlagt levert for testing i Oslo fra og med vinteren 2020/2021.
- Målet er at alle nye trikker skal være på plass i Oslos gater i løpet av 2024.
- Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap samarbeider om arbeidet som skjer i design- og teknisk utviklingsfase.
- Sporveien og Ruter samarbeider om hvordan de 87 nye trikkene skal brukes og inngå i det totale, fremtidige kollektivtrafikktilbudet etter levering.
Kilde: Sporveien