Sagene Avis

Sagene Avis

Lokalpolitiker tar saken videre:

– Ønsker ikke gjennomgangstrafikk i Lammers' gate

Erik Østlyngen i Rødt tar saken videre til Bydel Sagenes miljø-, kultur- og byutviklingskomité. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)/Privat

– Bydel Sagene bør klare å bevare rolige bolig- og sidegater mot gjennomfartstrafikk, sier Erik Østlyngen (R).

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 17.09.2020 kl 11:41

TORSHOV: Sagene Avis har flere ganger tidligere skrevet om beboerne i kvartal 16 på Torshov, som frykter økt trafikk i Lammers' gate i forbindelse med tilrettelegging for gående og syklende i Åsengata og Sandakerveien.

Bymiljøetaten har utarbeidet et trafikknotat, som angir et teoretisk antall kjøretøy i Lammers' gate dersom alle dagens kjøretøy i Åsengata overføres hit – et tilfelle som beskrives som «i verste fall-scenarioet».

Ifølge Bymiljøetaten vil det bli maksimalt 1650 kjøretøy per døgn i Lammers' gate, men dette tror de ikke blir realitet.

– Det verste tilfellet er svært usannsynlig. Det skyldes at Lammers' gate ikke gir de samme reisetidsbesparelsene på grunn av retning, utforming og vikepliktsituasjonen med andre gater, sammenlignet med Åsengata. Det vil bli en økning i antall kjøretøy i Lammers’ gate, men antageligvis ikke så stor som beboerne får inntrykk av i notatet.

Les mer om beboernes bekymringer og Bymiljøetatens svar her.

– Men hva med farten?

Agnete Syrtveit i kvartal 16 syns det er flott at Bymiljøetaten fjerner gratisstripa. Men hun lurer fortsatt på hva Bymiljøetaten vil gjøre for å bremse farten i Lammers' gate.

– Det er velkjent for trafikkplanleggerne at når hindringer i veien fjernes, vil farten på bilene gå opp. Nå bedrer de sikten ved å fjerne parkering, og fjerner «faren» for møtende kjøretøy ved å innføre enveiskjøring. Da vil samtlige biler sette opp farten, og snarveien blir mer attraktiv enn før. Hva gjør de for å få ned farten, annet enn å håpe på at folk ikke vil kjøre her like mye som rapporten varsler?

Tar det opp i komitémøte

Erik Østlyngen i Sagene Rødt vil oppfordre Bydel Sagenes miljø-, kultur- og byutviklingskomité i møtet 9. september, til å slutte seg til en uttalelse for tiltak mot gjennomgangstrafikk i Lammers' gate.

– For eksempel kan Lammers' gate sperres fysisk ut mot Nordkappgata. Innstillingen fra Bymiljøetaten er å gjøre Åsengata langs kirkeparken enveisregulert sørover, mens dagens nordgående trafikk i Åsengata skal ledes østover over til Nordkappgata via Lammers' gate. Åsengata oppleves i dag som en gjennomfartsåre, noe Lammers' gate tross mulig oppgradering og enveiskjøring ikke bør bli.

Lammers' gate har i dag lite trafikk og den krysses på vei til Nordpolen skole, for levering til barnehage og til opphold i parken, fortsetter han. Og han mener dagens nordgående trafikk i Åsengata bør ledes videre i Sandakerveien forbi Sandaker Senter.

– Jeg støtter Bymiljøetatens ønske om å bevare de flotte asketrærne og den grønne kanten på nordsiden av Lammers gate. Disse kunne ellers blitt ofret i et ønske om å gjøre Lammers' gate bredere for å ta økt trafikk. Bydel Sagene bør klare å bevare rolige bolig- og sidegater mot gjennomfartstrafikk, sier Østlyngen.

Illustrasjon fra Oslo kommunes nettside, som viser planene for ny kjøreretning i Åsengata og Lammers' gate.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...