Poengdeling om sykkelfelt her

Stavangergata per i dag. Foto: SAGENE AVIS

Arbeiderpartiet tok på brillene, lyttet til beboerne, og viste at det er ingen skam å snu. – En imøtekommelse av våre bekymringer, sier Torbjørn Furulund borettslaget.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 16.06.2018 kl 15:57

VOLDSLØKKA: I bydelsutvalgsmøtet torsdag sto blant annet beboerparkering sett opp mot andre bebudede trafikktiltak, som sykkelfelt, på planen.

Beboere fra området ved Stavangergata møtte opp i bydelsutvalgsmøtet torsdag i Bydel Sagene. Fra venstre Torbjørn Furulund og Marianne Grymyr fra Voldsløkka borettslag, og Erlend Mjaavatten.

I lokalpolitikerenes miljø- og byutviklingskomitémøte i forkant, 6. juni, ble følgende vedtak fattet av Ap, MDG, SV og Rødt:

«Bydel Sagene ber om at det etableres tosidig sykkelfelt i Stavangergata i forbindelse med strakstiltakene for sykkel, i påvente av omregulering av gata, for å realisere byrute 7»

Noe blant annet Høyre reagerte sterkt på:

— Dette til tross for at Sagene bydelsadministrasjon i nevnte sak uttrykte bekymring for konsekvensene for beboerne på Sagene når beboerparkering og sykkelveier innføres hurtig — uten at konsekvensene og alternativer for beboerne engang er vurdert, sa blant annet Kjell O. Erichsen, gruppeleder for Høyre i Sagene Bydelsutvalg, til Sagene Avis i forkant av bydelsutvalgsmøtet.

Her er saken:

I den omtalte saken, BU 18-30 Beboerparkering sett opp mot andre bebudede trafikktiltak, skrev bydelsadministrasjonen:

«Bydelsadministrasjonen opplever det som utfordrende at disse tiltakene utredes av ulike kommunale faginstanser som ikke alltid ser dem i sammenheng. Flere av tiltakene er entydig positive, mens andre kan ha uønskede sideeffekter. Det administrasjonen er særlig bekymret for er dårlige boforhold nord i bydelen som følge av stor trafikk gjennom nye boligstrøk, samt at bomstasjoner og redusert fremkommelighet på hovedveiene skal føre til økt bilkjøring / gjennomgangstrafikk i småveinettet.»

Og bydelsdirektørens vurdering var blant annet som følger:

«Med bakgrunn i ovennevnte redegjørelse mener bydelsadministrasjonen at bydelen vil være best tjent med at utbyggingen av nye sykkeltraseer/sykkelfelter foregår etappevis over tid. Det ser ut til å være en underdekning av parkeringsplasser i bydelen, og det er knyttet usikkerhet til hvordan innføringen av beboerparkering vil slå ut...»

Høyre og Kjell Omdahl Erichsen - på gulvet - i pausen i bydelsutvalget torsdag, med beboere fra Voldsløkka borettslag. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

— Da vår representant kom på nevnte komitémøte, hadde MDG allerede fremmet flere merknader og et forslag som da tvert i mot påskynder utbygging av sykkelveier, sa også Høyre og Erichsen til lokalavisa i forkant av bydelsutvalgsmøtet.

Ingen skam å snu

Arbeiderpartiet hadde som nevnt stemt med MDG, SV og Rødt i komiteen, om sykkelfelt på begge sider av Stavangergata. Men i bydelsutvalgsmøtet hadde de tatt på brillene, lyttet til beboerne fra Voldsløkka borettslag, og leverte nytt punkt til forslag til vedtak.

Bydel Sagene er positive til at det etableres sykkelfelt i Stavangergata jamfør tidligere vedtak. Det er samtidig viktig å finne en løsning som ivaretar behovet for både å trygge sykkelfremkommeligheten og sikre parkeringsmuligheter for befolkningen. Bydelsutvalget støtter Bymiljøetatens forslag om strakstiltak i 2018 og 2019, å erstatte gateparkering på én side med sykkelfelt, i retning Lisa Kristoffersen plass.

Jørgen Foss og Ap fikk flertall for endret forslag om kun sykkelfelt på ene siden av Stavangergata. Foto: ARKIV SAGENE AVIS

Et forslag som alle bortsett fra Venstre stemte for, men MDG stemte subsidiært for kun følgende fra Ap-forslaget:

Bydelsutvalget støtter Bymiljøetatens forslag om strakstiltak i 2018 og 2019, å erstatte gateparkering på én side med sykkelfelt, i retning Lisa Kristoffersen plass.

LES OGSÅ: MDGs Sirin Hellvin Stav har selv blitt kjørt ned som syklist i Bydel Sagene: – Er enkeltes ønske om å parkere på fellesskapets arealer, langs våre viktigste ferdselsårer, fortsatt viktigere enn min og andres trafikksikkerhet?

Høyre hadde også eget nytt forslag til saken. Partiet blant annet ba om at bydelsdirektøren i oppfølgingen av kommende sykkeltiltak bidrar til at omfanget av reduksjonen av tilgjengelige beboerparkeringsplasser reduseres i den grad det er mulig, uten å forhindre fremdrift, og at utbygging av nye sykkeltraseer/sykkelfelter søkes gjort etappevis over tid.

Høyres forslag fikk ikke flertall, kun med støtte fra Venstre.

MDGs representanter i Bydel Sagenes bydelsutvalgsmøte fikk ikke flertall for tosidig sykkelfelt i Stavangergata.i Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

– Omstilling

Sirin Hellvin Stav fra MDG var også på talerstolen i bydelsutvalgsmøtet. MDG ønsker sykkelfelt i begge retninger. Hun pekte på at Stavangergata er en samlegate til ferdsel, og at man må tørre å prioritere sykkelfelt fremfor parkering og bil.

– Dette handler jo også om en omstilling, og om det å endre transportvanene våre.

Sa blant annet Hellvin Stav.

Nabo-opprop

Beboer i Kongsvingergata 1D, Thorbjørn Furulund, og som tok initiativet til et opprop som han sendte til bydelsutvalget i forkant av torsdagens møte, var også på plass i BU.

I oppropet skriver han at beboerne i området er overrasket over vedtaket til nevnte miljø- og byutviklingskomité. De er kjent med at området omfattes av det vedtatte sykkelveinettet og rute syv og åtte, men er likevel svært skuffet over at flertallet ønsker å se helt bort fra en reguleringsplan og høringsprosess som er «i klart motstrid til de faglige anbefalingene fra bydelsadministrasjonen.»

Videre:

Videre fra Furulund i forkant av bydelsutvalgsmøtet:

  • Det er under 14 dager siden man innførte beboerparkering i Stavangergata, hvor beboerne nå betaler 3000 kroner for å stå parkert.
  • Hvilke konsekvenser får det for beboerne at disse parkeringsplassene raskt annekteres uten nærmere konsekvensutredning?
  • Hvilke behov for parkering/ stans trengs for å betjene formålsbyggene i Stavangergata, (Marginfabrikken barnehage, Skatehall og idrettsanlegg og fremtidig planlagt skole)?

Hvilke behov i Stavangergata er det for HC-parkering, bildelingsplasser, ladestasjoner og ordinære parkeringsplasser?

Furulund talte også til lokalpolitikerne torsdag.

HER KAN DU LESE HELE SAKEN FRA TIDLIGERE I UKEN

Etter vedtaket om ett sykkelfelt, i stedet for to, i Stavangergata, kommenterer Furulund fra Voldsløkka borettslag følgende:

– Vi mener det beste hadde vært en reguleringsplan og høringsprosess for hele Stavangergata, før sykkeltiltak rulles ut. Det er slik vi har tradisjon for i Norge, at tiltak utredes og konsekvenser og muligheter kartlegges i dialog med innbyggerne, kunnskapen i forvaltningen og folkevalgte organer.

Han fortsetter:

– Likevel, vi opplever like fullt gårsdagens BU-vedtak som en imøtekommelse av våre bekymringer, og at vi nå forhåpentlig får en litt mer trinnvis utvikling av Stavangergata. Flere politikere fra ulike partier viste at de tok oss på alvor. Honnør til Ap og Høyre for at de kom oss i møte med et kompromissvedtak som kunne samle flertall, der en side bygges ut først. Det gjør situasjonen bedre.

– For oss er ikke dette et spørsmål om å være for eller imot sykkelveier. Vi naboene som har signert oppropet BU fikk i går, ser at sykkelvei i Stavangergata vil være positivt, men når man hopper bukk over høringsprosesser og reguleringsplan reagerte vi. Vi kommer til å følge nøye med videre å si ifra når det trengs, sier Furulund til lokalavisa.

I tillegg at beboere langs Voldsløkka påvirkes veldig av sykkelveinettet, siden både Jutulveien i Nordre Aker, Stavangergata og Sarpsborgsgata alle vil innskrenke parkeringskapasiteten i området.

– Vi har heller ikke oversikten over effektene av beboerparkering når dette også innføres i vårt nabolag rett over bydelsgrensen. Stavangergata har areal nok til at det mulig å ivareta flere behov, og hele gaten må fungere for flere behov enn sykkel. Det krever at man puster med magen og sørger for en skikkelig prosess, og at ikke et tiltak skal tilsidesette absolutt alle andre behov.

Hetses langs veien

Erlend Mjaavatten bor ved Stavangergata, han fortalte politikerne om en sykkelhverdag i gata som ikke føles trygt i det hele tatt. Mjaavatten «frakter» også sønnen på ett år, med sykkel:

– Det er trangt og utrygt å sykle i Stavangergata. Det er mange truende bilister, jeg får «fingern», jeg har blitt truet med vold, kjeftet ned, og noen har også sparket i sykkelen min, fortalte Mjaavatten og håpet på tosidig sykkelfelt så raskt som mulig.

Så gjenstår å se om Sykkelprosjektet og Byrådet er enig med flertallet i Bydel Sagenes bydelsutvalg i om at sykkelfelt på en side i Stavangergata er nok.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...