Ringnes jobber for regelendring som kan bety «den sukkerholdige brusens død» i Norge

RINGNES: Bryggeriet har satset tungt på sukkerfri brus. Her er administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed, på åpningen av Ringnes Brygghus på Sagene. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

Sukkeravgift på sukkerfri brus er blitt et pikant tema mellom brusprodusentene Ringnes og Coca-Cola. Nå brygges det opp til kamp.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 09.04.2019 kl 11:16

OSLO: Regjeringens markante økning i sukkeravgiften slo ned som et sjokk, da statsbudsjettet skulle loses i havn for halvannet år siden. Ikke minst fordi avgiften rammet sukkerfri brus like hardt som sukkerholdig. Nå blir det omkamp. Et regjeringsnedsatt utvalg har sett på ulike avgiftsalternativer. Tirsdag legger utvalget frem sin innstilling, og nå venter næringen i spenning på det endelige utfallet. Det er ventet at utvalget er splittet, skriver Dagens Næringsliv.

Det store spørsmålet er om sukkerfri brus skal få et lavere avgiftsnivå og dermed bli billigere enn sukkerbrus. Dette spørsmålet griper rett inn i konkurransen mellom Ringnes, som tapper på lisens for Pepsi, og Coca-Cola.

Les også om brygghuset på Sagene her: Ringnes Brygghus: Den store øldrømmen er realisert

Pepsi Max-bryggerne

Ringnes håper avgiften på sukkerfrie produkter vil bli satt ned. De er i en særstilling, siden de sitter med Pepsi Max som på få år har klatret og nå er blitt en markedsleder med nesten 30 prosent av brusmarkedet, skriver Dagens Næringsliv videre.

– Det er mange som ikke ser noen logikk i at sukkeravgiften ikke bare rammer sukkerholdig drikke, men også sukkerfrie produkter, sier Ringnes-sjef Anders Røed til Dagens Næringsliv.

Han mener at avgiftskortet kan brukes til å dreie forbruket ytterligere i retning av sukkerfri brus.

– Det er blitt så stor aksept for sukkerfri brus at det er i ferd med å bli en dominerende brustype. Jeg utelukker ikke at vi over en viss tid kan se den sukkerholdige brusens død med differensiering i avgiften.

Les også: Tore passer på at det er den samme pilsen som produseres i dag, som i 1886

Avviser taktisk spill

Coca-Cola er ikke overrasket over at Ringnes ønsker lavere avgifter for sukkerfritt.

– Det er klart, når 80 prosent av det de selger er sukkerfritt. Dette rammer både store og små i næringen, noe vi har gjort klart for myndighetene sammen med syv andre aktører i drikkevarebransjen. De står alene i Bryggeriforeningen, Coca Colas kommunikasjonsdirektør Per Hynne til Dagens Næringsliv.

Carlsberg-eide Ringnes avviser at de driver et taktisk spill i et forsøk på å posisjonere seg.

– Nei. Vi er i den posisjonen at alle aktørene i markedet har sukkerholdige og sukkerfrie produkter. Vi står sterkt posisjonert på sukkerfritt med Pepsi Max, men vi har en bred portefølje med Solo, Villa, Mozell og julebrus. Solo er klart størst på den sukkerholdige varianten, men vi legger også ned mye i markedsføring av den sukkerfrie varianten Solo Super, som kun er søtet med mindre mengder naturlig fruktsukker.

LES HELE ARTIKKELEN PÅ DN.NO

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...