Samler hele kollektiv-Norge i én app

ALL KOLLEKTIVINFO I DENNE APP. Informasjonsarkitekt Kristian Syversen i Sopra Steria og prosjektleder Hanne Nettum Breivik i Entur vil hjelpe reisende med å bli bedre kollektivbrukere også på bortebane. Foto: Kristin Jacobsen/Studio Oscar

Med hjelp fra Sopra Steria har Entur samlet 58.500 stoppesteder, 3000 reiseruter og 60 kollektivselskaper i én felles løsning. Endelig har Norge fått sin nasjonale reiseplanlegger.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

OSLO: – Det har vært litt som å løpe maraton og foreta en hjertetransplantasjon samtidig. Vi har jobbet intenst med å få til en løsning som gir sømløse kollektive reiser over hele landet, sier Hanne Nettum Breivik, prosjektleder i Entur, et statlig selskap under Samferdselsdepartementet.

8. februar var den offisielle lanseringsdatoen for både mobilappen Entur og nettsiden en-tur.no, der alle rutetider for landets buss-, trikk-, tog- og fergelinjer er samlet på ett sted. Nå selges enkeltbilletter for Ruter og for tog, men på sikt skal reisende få kjøpt billetter til hele landets kollektivtilbud gjennom løsningen. Det skriver det oppdragsbaerte nyhetsbyrået Pressenytt.

Gir kraft til appen

Både appen og nettsiden har imidlertid allerede vært i drift en god stund. Og begge er helt avhengige av den bakenforliggende nasjonale reiseplanleggeren, selve motoren i løsningen.

– Det hjelper ikke med en fin app dersom den bare er et utstillingsvindu. Den nasjonale reiseplanleggeren har blitt til ved hjelp av en enorm nasjonal dugnad. Sopra Steria har spilt en sentral rolle i dette arbeidet. De har hjulpet oss med å samle og bake inn all informasjonen i løsningen, sier Nettum Breivik.

Målet er ganske enkelt: Å gjøre det lettere for folk å reise kollektivt, slik at stadig flere lar bilen stå i garasjen. Da må absolutt all nødvendig informasjon ligge tilgjengelig på ett og samme sted. I tillegg må informasjonen være korrekt, oppdatert og nøytral.

– De fleste er kollektivverdensmester mellom hjem og jobb, men blir rådløse hvis de plutselig må reise med en annen rute eller til en annen del av landet. Da tyr mange til bilen. Vi skal gjøre folk til tryggere og bedre kollektivpassasjerer også på bortebane, sier Nettum Breivik.

Myriader av rapporteringsmetoder

Det har nemlig mildt sagt vært vanskelig for kollektivreisende å orientere seg utenfor sitt nærområde. Landets fylkeskommuner tilrettelegger for kollektivtrafikken innenfor sine grenser, og rutinene når det gjelder for eksempel rutetabeller, billettsalg og informasjon varierer stort blant de 60 aktørene som leverer kollektivtjenester i Norge.

En annen utfordringen har vært innrapportering av rutedata. Kollektivaktørene har tidligere nemlig forholdt seg til en særnorsk, ganske løs standard, som har gitt en myriade av forskjellige løsninger. Mens noen av selskapene har velfungerende, automatiserte systemer som tilbyr for eksempel sanntidsinformasjon om reisene, har andre håndtert datasettene manuelt. Rutetider i et PDF-dokument på en nettside har ikke vært uvanlig. Det har vært en stor jobb å løfte alle over i et standardisert, selvbetjent rapporteringsregime.

LES OGSÅ: 28. januar økte billettprisene i Oslo

Etterlyst i 12 år

Vi må helt tilbake til 2006 for å finne første gang Stortinget etterlyste en nasjonal reiseplanlegger. Ansvaret ble lagt til Vegdirektoratet, som fikk med NRK og etter hvert Ruter på laget. Hanne Nettum Breivik, som tidligere var prosjektleder for Ruter Billett, ble i 2014 hentet inn for å få storsatsingen på skinner igjen.

Håpet var at man kunne ta det eksisterende arbeidet som var gjort og legge Ruter-løsningen på toppen. Det hele skulle ta 6-8 måneder. En gjennomgang av systemet viste at dette ikke var mulig og konsulenter ble hentet inn for å definere en helt ny løsning, deriblant fra Sopra Steria som bisto med en ny løsningsarkitektur. Valgene som nå ble tatt sikret ikke bare dagens solide reiseplanlegger, men gjorde samtidig Norge til en slags pilotnasjon for hele EU.

Følger – og legger føringer for – EU

Kristian Syversen, informasjonsarkitekt fra Sopra Steria, forteller at prosjektet tidlig begynte å jobbe med den europeiske standardiseringskommisjonen CEN. Kommisjonens føringer for intelligente transportsystemer (ITS) ble fulgt selv om disse enda ikke hadde blitt en standard i EU.

– Lignende reiseplanleggingsprosjekter i andre EU-land er fremdeles i startgropa, og det er mange som har fulgt spent med på vårt arbeid i Norge. Det er vi som har tråkket opp løypa, og på mange måter har vi nok lagt føringer for hvordan EU-landene kommer til å jobbe på dette feltet i fremtiden, sier han.

Alle kan bruke dataene

Den nasjonale reiseplanleggeren til Entur er laget med åpen kildekode – og alle dataene er fritt tilgjengelig for de som registrerer seg som bruker. Ifølge Nettum Breivik er det foreløpig rundt 100 selskaper og personer som har registrert seg som brukere av Enturs APIer.

– Vi ønsker å få denne informasjonen inn i alle slags løsninger og tjenester, slik at appen og nettsiden vår bare er en del av totalen. For eksempel kan en musikkfestival enkelt integrere våre funksjoner inn i sine egne systemer og dermed tilby sine kunder reiseinformasjon sammen med festivalpass. Og Google er allerede i gang med å implementere våre kollektivdata fra hele Norge i sin karttjeneste, sier hun.

LES OGSÅ:

«Synes du det er vanskelig å gå når det er glatt, oppfør deg som en voksen og ta ansvar!»

Setter pris på at du tar t-banen

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...