ANNONSE

Se hvilke ruteendringer som er planlagt fra Grefsen

I den langsiktige planleggingen er det lagt opp til flere avganger og «stive ruter».

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 11.08.2018 kl 15:14

ANNONSE

NORDRE AKER: I november 2014 ble det publisert en rapport om: Fremtidig utvikling av Gjøvikbanen. Rapporten er utarbeidet av Jernbaneverket, og brukt som utgangspunkt for videre arbeid:

– Gjøvikbanens hovedutfordring er å ivareta og videreutvikle banens mange funksjoner innenfor de begrensningene en enkeltsporet bane gir. Det varierte togtilbudet på banen med lokal- og regiontog, og godstog med tilsvarende ulikt stoppmønster og hastighet, gjør det utfordrende å videreutvikle de enkelte togproduktene, står det blant annet i sammendraget i den omfattende rapporten.

Videre er det i oppfølgende: Jernbanesektorens handlingsprogram for 2018–2029, beskrevet hvilke tiltak som skal gjennomføres for å få realisert tilbudsforbedringene på Gjøvikbanen.

Endringer

Og det er planlagt fremtidige endringer som kan bedre togtilbudet for beboere i Nordre Aker. Lokalavisa spurte Jernbanedirektoratet om konkret hva som er på gang for strekningen som går gjennom Nordre Aker, fra Grefsen og til og med Movatn:

– Snippen og Movatn får ikke flere avganger, men det blir stive ruter. Stive ruter vil si en fast intervall som er lettere for de reisende å forholde seg til. I dag er det ujevne avganger, for eksempel 16:45, 17:08, 18:04, 18:46, ifølge kommunikasjonsdirektør i Jernbanedirektoratet, Svein Horrisland.

Han fortsetter:

– For Kjelsås, Nydalen og Grefsen blir det med forslaget flere avganger. Fire avganger per to timer, mot dagens tre avganger per to timer. Det blir ikke stive halvtimesruter.

2022

– Tilbudsforbedringene som er beskrevet i Jernbanesektorens handlingsprogram 2018–2029 tar utgangspunkt i rutemodellen fra 2014 men det vil være den endelige ruteplanen som avklarer togtilbudet og bruken av kapasitet i detalj, legger også Horrisland til.

Som nevnt er dette langsiktig planlegging, og endringene som beskrevet er forventet å bli tatt i bruk fra 2022.

I tillegg er planen å bygge sideplattformer på Movatn i 2022/2023, i forbindelse med innføring av det digitale signalsystemet ERTMS.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!