Sykkeltiltak:

– Sikrer at byrådets historiske satsing på trafikksikkerhet skjer i Bydel Sagene

Foto: Karl Andreas Kjelstrup (arkivfoto)

— Det er godt nytt for alle i bydelen, spesielt for barna våre som får tryggere skolevei, sier Sirin Hellvin Stav (MDG).

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 04.10.2018 kl 15:02

BYDEL SAGENE: Bymiljøetaten har invitert bydelene til å komme med innspill til handlingsplan for gjennomføringen av Plan for sykkelveinettet i Oslo. Handlingsplanen skal angi prioriteringsrekkefølgen for planlegging og bygging av sykkelveier i perioden 2019-2025. I Bydel Sagene har omfanget og framdriften av nye sykkelveier vært drøftet ved flere anledninger det siste halvåret, står det i saksfremlegget fra bydelen.

Neste år planlegger byrådet, med Miljøpartiet De Grønne i spissen, å bygge 26 kilometer med ny sykkelvei i 2019.

– Det betyr at tempoet i sykkelveiutbyggingen er mer enn tidoblet, sier Sirin Hellvin Stav (MDG), leder i miljø- og byutviklingskomiteen i Bydel Sagene.

Øker satsingen på andre typer tiltak

– I tillegg har vi økt satsingen på andre typer trafikksikkerhetstiltak, bilfrie hjertesoner og tiltak for redusert biltrafikk. Blant annet ved å bygge hundrevis av nye fartshumper, nye opphøyde gangfelt og redusere fartsgrensene over hele byen.

Med dette vedtaket i Sagene bydelsutvalg vil de sikre at mye av byrådets historiske satsing på trafikksikkerhet og trygg ferdsel for alle, skjer i Bydel Sagene, forteller hun.

– Det er godt nytt for alle i bydelen, spesielt for barna våre som får tryggere skolevei. Ingenting er viktigere enn trygg ferdsel for de aller minste.

Takker for innspill

Etter et utspill i Sagene Avis, der Hellvin Stav ba om innspill til sykkel- og trafikksikkerhetstiltak, mottok hun mange gode innspill fra beboere i bydelen.

– Tusen takk for det! Det er veldig bra og ikke overraskende at saken engasjerer mange. Jeg fikk med flere av forslagene i vedtaket, men resten oversender vi til Bymiljøetaten for vurdering.

– Nå får Oslo og Bydel Sagenes innbyggere sykkelsatsingen de har ventet på. For den har stor støtte i befolkningen. En undersøkelse viser at hele 85 prosent av innbyggerne støtter sykkelsatsingen.

Planene om et sammenhengende sykkelveinett i Oslo ble vedtatt på 70-tallet. Til tross for mange løfter har ikke byens politikere hatt politisk vilje til å gjennomføre – før nå, mener hun.

– Oslo er langt fra å være en ekte sykkelby, men vi er endelig på vei.

I Bydel Sagenes innspill til handlingsplan for sykkelveinettet, ble følgende vedtatt i bydelsutvalgsmøtet 27. september:

Sykkeltiltak i Bydel Sagene

Bydelsutvalget imøteser sykkeltiltak på strekningene som inngår i plan for sykkelveinett. Ut over byrutene vil Bydel Sagene at følgende veistrekninger/kryss blir prioritert ved planlegging og bygging av nye sykkelveier i bydelen:

  • Strekningen Nycoveien/Sandakerveien inkludert rundkjøringen ved Vitaminveien
  • Nordpolen krysset - Grefsenvn./Sandakervn./Hans Nielsen Hauges gt.

– Hovedtraseer for sykkelveinettet
– Sikker kryssing øst/vest og nord/sør

  • Sikker kryssing Sandakerveien/Birch Reichenwalds gate
  • Strekningen fra Uelands gate til Bentsebrua (via Treschows gate og Arendalsgata)
  • Sykkelvei som dekker Advokat Dehlis plass og som inngår i en løsning som muliggjør etableringen av en hjertesone ved Bjølsen skole
  • Strekningen Lisa Kristoffersens plass til Bentsebrua (via Bergensgata og Bentsebrugata)
  • Sykkeltrasé som dekker krysset Bentsebrugata/Vogts gate
  • Oppstramming av Sæveruds plass og krysset Nordkappgata Johan Svendsens gate.
  • Skolesykkelvei i Torshovgata
  • Motstrøms sykkelfelt i Sandakerveien mellom Ring 2 og Bentsebrugata
  • Vurdere hvordan man kan begrense fart og gjennomkjøring for bil i Sandakerveien mellom Sannergata og ring 2.
  • Tilrettelegging på Ring 2 fra Uelands gate til Kierschows gate
  • Strekningen Hans Nielsen Hauges gate
  • Krysset Carl Jeppesens gate x Hans Nielsen Hauges gate
  • Strekningen som går langs Torshovdalen vestre side (fra Hans Nielsen Hauges gate til Fagerheimgata/Christian Michelsens gate)
  • Tilrettelegging i krysset Jerusalems bru x Sandakerveien x turveien (grønn rute) på østsiden av Sandakerveien
  • Tilrettelegging for gående og syklende i krysset Treschowsgate / Ivan Bjørndals gate
  • Skilte for gang- og sykkelvei på Torshovdalens vestside, mellom Tverrbakken og Johan Selmers gate.

– Opplysningsskilt som varsler gang- og sykkelvei mangler i dag. Det er en del bilkjøring på veien til og fra Torshovdalen aktivitetshus i dag, og uten slik skilting er bilkjøring trolig lovlig.

  • Gjøre unntak fra enveiskjøring for syklende i Maridalsveien, mellom Griffenfeldts gate og Gustav Jensens gate, og mellom Arendalsgata og Dannevigsveien.

Hjertesoner:

Som en oppfølging av vedtaket om hjertesoner mener bydelsutvalget at det bør gjøres
tiltak for å begrense biltrafikk og tilrettelegge for skille mellom sykkel og gange ved:

  • Bjølsen skolen (Advokat Dehlis plass med Maridalsveien)
  • Lilleborg skole (skolesykkelvei i Torshovgata)
  • Sagene skole (hindre gjennomgangstrafikk i Sandakerveien fra Ring 2 og Sannergata)
  • Nordpolen skole (Hans Nielsens Hauges gate)
  • Fernanda Nissen skole (Vitaminveien, Nycoveien og krysset Sandakerveien x Birch-Reichenwalds gate)
  • Fremtidige Voldsløkka skole

Bydelsutvalget foreslår at Bjølsen skole plukkes ut som pilotskole for innføring av bilfri hjertesone.

Øvrige forslag til trafikksikkerhetstiltak/bedre byrom:

  • Det innføres generell 30 sone i bydelen, med unntak av 40 sone på Ring 2 og Vogts gate/Grefsenveien mellom Sannergata og Storo på grunn av fremkommelighet for kollektivtrafikk
  • Utrede/vurdere å utvide Oskar Braatens plass (inkl. Torshovgata mellom Sandakerveien og Vogts gate)
  • Utrede/vurdere gatetun i Bentsebrugata mellom Vogts gate og Hegermannsgate
  • Vurdere å fjerne gateparkeringsplasser som sperrer for sikt av gående og syklende:

– ved fotgjengerfeltet ved Åsengata 17-21b og innføre
parkeringsforbud, samt plassere fotgjengerskiltene synlig (til alle årstider) eller erstatte dem av signallys. Dette er en mye brukt skolevei.
– i Grefsenveien utenfor Coop Extra som hindrer sikt for sikker kryssing av Grefsenveien/ Birch Reichenwalds gate (BR). Mange krysser Grefsenveien nedenfor BR som er korteste vei til Coop og ikke over BR der det er fotgjengerfelt.
– nær krysset mellom Sandakerveien og Bentsebrugata for bedre sikt for myke trafikanter (særlig syklende som kommer ned Sandakerveien)
– P-plassene kan f.eks erstattes av sykkelstativ, der dette egner seg.

  • Etablere flere fartshumper og “barn leker”-skilt i Hammergata, samt vurdere å stenge for gjennomkjøring (kun til eiendommene).
  • Etablere fartshump og fotgjengerfelt i Treschowsgate, ved krysset Treschowsgate / Ålesundgata.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...