Slik klarte femteklassingene seg i de nasjonale prøvene
Tirsdag 10. november publiserte Utdanningsdirektoratet resultatene for de nasjonale prøvene på 5. trinn.
Publisert: 11.11.2020 kl 09:40
Sist oppdatert: 11.11.2020 kl 14:33
BYDEL SAGENE: Denne høsten gjennomførte rundt 60.000 elever på 5. trinn nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk. Nasjonalt er det ingen endring i gjennomsnittlig skalapoeng i lesing, regning og engelsk fra det ble startet å måle utvikling over tid og frem til 2020.
Tirsdag 10. november publiserte Utdanningsdirektoratet resultatene på sine nettsider.
Guttene presterer gjennomgående noe svakere på alle prøvene i år sammenlignet med i fjor. Jentenes prestasjoner varierer på de ulike prøvene. Resultatene gir ikke noe tydelig svar på hvilken betydning vårens hjemmeundervisning har hatt for elevenes læring.
Utdanningsetaten skriver i en nyhetssak på sine nettsider at prøveperioden var utfordrende ved flere skoler fordi elever og lærere var i karantene:
– Lærerne i Oslo har jobbet hardt under helt spesielle omstendigheter. Det viktigste de nasjonale prøvene viser er at lærerne har gjort en kjempejobb over år, og også lykkes med å drive godt læringsarbeid under korona, sier direktør i Utdanningsetaten, Marte Gerhardsen.
Se tallene fra bydel Sagene lenger ned i saken!
Flest presterer på høyeste mestringsnivå i Oslo
Deltakelsen på nasjonale prøver på 5. trinn er generelt høy. 93 prosent av elevene deltar i lesing og engelsk, og 94 prosent i regning. Det er til sammenligning omtrent to prosentpoeng høyere deltakelse på 8. trinn, skriver Utdanningsdirektoratet.
I 2020 skiller det tre skalapoeng mellom fylkene med høyest og lavest gjennomsnittlig skalapoeng på alle prøvene. Fordelingen av elever på mestringsnivå viser at det er størst forskjell mellom fylkene i andelen elever på høyeste mestringsnivå. Det er særlig Oslo som skiller seg ut ved at mange elever presterer på høyeste mestringsnivå.
For eksempel presterer om lag 30 prosent av elevene i Oslo på det høyeste mestringsnivået i lesing. Til sammenligning presterer 23 prosent av elevene i Viken, fylket med nest høyest andel, på høyeste mestringsnivå. Oslo har også færrest elever på laveste mestringsnivå i lesing, kun 18 prosent. Vi ser det samme mønsteret også i resultatene for regning og engelsk.
Bydel Sagene
Under har vi samlet resultatene fra de lokale femteklassingene:
Engelsk:
Bjølsen skole: 54
Fernanda Nissen skole: 54
Lilleborg skole: 51
Nordpolen skole: 55
Sagene skole: 51
Lesing:
Bjølsen skole: 54
Fernanda Nissen skole: 52
Lilleborg skole: 52
Nordpolen skole: Ikke deltatt
Sagene skole: 50
Regning:
Bjølsen skole: 49
Fernanda Nissen skole: 51
Lilleborg skole: 52
Nordpolen skole: 52
Sagene skole: 49
Fordeling på mestringsnivå
Se beskrivelse av de ulike mestringsnivåene nederst:
Bjølsen og Sagene skole:
Fernanda Nissen og Nordpolen skole:
Lilleborg skole:
Mestringsbeskrivelser
Nasjonal prøve i regning
Mestringsnivå 1 (til og med 42 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået gjenkjenner enkle problemer i kjente kontekster som kan løses ved å bruke enkle framgangsmåter.
Den typiske eleven kan:
- løse oppgaver som krever kjennskap til plassverdisystemet for hele tall
- utføre regneoperasjoner med enkle tall der blant annet telling, halvering og dobling kan brukes som framgangsmåte
- foreta enkle tidsberegninger
- regne med noen måleenheter i kjente kontekster
- gjenkjenne enkle geometriske figurer og mønster og finne areal ved opptelling
- lese av og plassere punkter i rutenett og koordinatsystem i kjente kontekster
- lese av og lage enkle tabeller og søylediagrammer
Mestringsnivå 2 (43-56 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået gjenkjenner og beskriver problemer og løser oppgaver ved å bruke enkle strategier.
Den typiske eleven kan:
- forstå plassverdisystemet for hele tall
- utføre regneoperasjoner ved å bruke enkle strategier og uttrykke enkle brøker på ulike måter
- løse enkle sammensatte problemer i kjente kontekster
- gjøre enkle overslag og sammenligne størrelser
lese analog og digital tid og beregne enkle tidsintervaller
- regne med noen måleenheter
- beskrive trekk ved enkle to- og tredimensjonale figurer og mønster
- lese av og plassere punkter i kart og koordinatsystem
- bearbeide informasjon i tabeller og diagrammer
Mestringsnivå 3 (fra 57 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået gjenkjenner og beskriver sammensatte problemer og løser oppgaver ved å velge hensiktsmessige regnearter og metoder. Eleven vurderer om svar er rimelige.
Den typiske eleven kan:
- utnytte kunnskaper om plassverdisystemet til å velge hensiktsmessige strategier
- utføre regneoperasjoner som er mer kognitivt krevende og med tall som det er vanskelig å regne med
- velge hensiktsmessige regnearter og metoder i sammensatte problemer
- gjøre overslag og vurdere rimeligheten av egne svar
- regne med tid
- regne med ulike måleenheter som krever omgjøring
- utforske og beskrive geometriske figurer og mønster
- beskrive punkter og gjøre beregninger i kart og koordinatsystem
- tolke og presentere tallmateriale i tabeller og diagrammer
Mestringsbeskrivelser - Nasjonal prøve i engelsk
Mestringsnivå 1 (til og med 42 skalapoeng)
- Elevane kan forstå noen konkrete, vanlige ord og uttrykk, for eksempel uttrykk for tid.
- kan finne kjente og konkrete ord i en tekst.
- kan følge korte, klare og enkle instruksjoner.
- kan kople en del vanlige og konkrete ord med bilder.
- kan kople kjente og konkrete ord innenfor samme tema, for eksempel fish ogaquarium.
- kan kjenne igjen noen innlærte grammatiske uttrykk i en kontekst.
Mestringsnivå 2 (43-56 skalapoeng)
Elevene
- kan forstå noen vanlige ord og uttrykk.
- kan forstå noen enkle setninger.
- kan kople enkle setninger med bilder.
- kan kople vanlige ord i en tekst når de er innanfor samme tema.
- kan kople enkeltord i en tekst med t.d. en enkel beskrivning (hat medsomething for my head).
- kan finne spesifikke detaljer i en lengre tekst.
- kan forstå hovedinnholdet i en enkel tekst.
- kan finne enkle opplysninger selv når det finnes noe konkurrerende informasjon i teksten.
- kan gå fram og tilbake i en enkel tekst for å finne informasjon.
- kan kjenne igjen noen enkle funksjonsord (t.d. but, her, with) og grammatiske strukturer i en kontekst.
Mestringsnivå 3 (fra 57 skalapoeng)
Elevene
- kan forstå en del mindre vanlige ord og uttrykk.
- kan få mening ut av en del komplekse setninger.
- kan få mening ut av korte og lengre enkle tekster.
- kan forstå hovedinnholdet i en tekst.
- kan finne opplysninger selv når det er konkurrerende informasjon i teksten.
- kan nærlese en tekst.
- kan kople enkel informasjon fra ulike deler av en tekst.
- kan bruke konteksten for å forstå vanskelige punkter i teksten.
- kan kjenne igjen grunnleggende grammatiske strukturer og funksjonsord i en kontekst.
Mestringsbeskrivelser - Nasjonal prøve i lesing
Mestringsnivå 1 (til og med 42 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået kan:
Finne - lokalisere tydelig uttrykte elementer i en tekst med lite konkurrerende informasjon
Tolke - trekke enkle slutninger eller oppfatte hovedtemaet i en tekst når innholdet er tydelig uttrykt i teksten
Reflektere - bruke personlige meninger til å kommentere form eller innhold i en tekst
Mestringsnivå 2 (43-57 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået kan:
Finne - lokalisere tydelig uttrykte elementer i en tekst med klart konkurrerende informasjon
Tolke - oppfatte hovedtemaet og forstå sammenhenger som ikke er tydelig uttrykt i teksten
Reflektere - Identifisere formelle trekk ved tekster og ta stilling til eller vurdere tekstens innhold
Mestringsnivå 3 (fra 58 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået kan
Finne - skille sterkt konkurrerende informasjon fra informasjon som er relevant for oppgaven
Tolke - forstå motsetningsfylt innhold og komplekse sammenhenger i teksten
Reflektere - bruke kunnskap om språk og tekst til å identifisere og forholde seg til mer komplekse trekk ved tekstens form og innhold
Nyhetsbrev fra Sagene Avis
Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!