Sagene Avis

Sagene Avis

Slik klarte femteklassingene seg i de nasjonale prøvene

NASJONALE PRØVER: Her kan du se hvordan femteklassingene i bydel Sagene klarte seg under de nasjonale prøvene. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

Tirsdag 10. november publiserte Utdanningsdirektoratet resultatene for de nasjonale prøvene på 5. trinn.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 11.11.2020 kl 14:33

BYDEL SAGENE: Denne høsten gjennomførte rundt 60.000 elever på 5. trinn nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk. Nasjonalt er det ingen endring i gjennomsnittlig skalapoeng i lesing, regning og engelsk fra det ble startet å måle utvikling over tid og frem til 2020.

Tirsdag 10. november publiserte Utdanningsdirektoratet resultatene på sine nettsider.

Guttene presterer gjennomgående noe svakere på alle prøvene i år sammenlignet med i fjor. Jentenes prestasjoner varierer på de ulike prøvene. Resultatene gir ikke noe tydelig svar på hvilken betydning vårens hjemmeundervisning har hatt for elevenes læring.

Utdanningsetaten skriver i en nyhetssak på sine nettsider at prøveperioden var utfordrende ved flere skoler fordi elever og lærere var i karantene:

– Lærerne i Oslo har jobbet hardt under helt spesielle omstendigheter. Det viktigste de nasjonale prøvene viser er at lærerne har gjort en kjempejobb over år, og også lykkes med å drive godt læringsarbeid under korona, sier direktør i Utdanningsetaten, Marte Gerhardsen.

Se tallene fra bydel Sagene lenger ned i saken!

Flest presterer på høyeste mestringsnivå i Oslo

Deltakelsen på nasjonale prøver på 5. trinn er generelt høy. 93 prosent av elevene deltar i lesing og engelsk, og 94 prosent i regning. Det er til sammenligning omtrent to prosentpoeng høyere deltakelse på 8. trinn, skriver Utdanningsdirektoratet.

I 2020 skiller det tre skalapoeng mellom fylkene med høyest og lavest gjennomsnittlig skalapoeng på alle prøvene. Fordelingen av elever på mestringsnivå viser at det er størst forskjell mellom fylkene i andelen elever på høyeste mestringsnivå. Det er særlig Oslo som skiller seg ut ved at mange elever presterer på høyeste mestringsnivå.

For eksempel presterer om lag 30 prosent av elevene i Oslo på det høyeste mestringsnivået i lesing. Til sammenligning presterer 23 prosent av elevene i Viken, fylket med nest høyest andel, på høyeste mestringsnivå. Oslo har også færrest elever på laveste mestringsnivå i lesing, kun 18 prosent. Vi ser det samme mønsteret også i resultatene for regning og engelsk.

Bydel Sagene

Under har vi samlet resultatene fra de lokale femteklassingene:

Engelsk:
Bjølsen skole: 54
Fernanda Nissen skole: 54
Lilleborg skole: 51
Nordpolen skole: 55
Sagene skole: 51

Lesing:
Bjølsen skole: 54
Fernanda Nissen skole: 52
Lilleborg skole: 52
Nordpolen skole: Ikke deltatt
Sagene skole: 50

Regning:
Bjølsen skole: 49
Fernanda Nissen skole: 51
Lilleborg skole: 52
Nordpolen skole: 52
Sagene skole: 49

Fordeling på mestringsnivå

Se beskrivelse av de ulike mestringsnivåene nederst:

Bjølsen og Sagene skole:

MESTRINGSNIVÅ: Regning, Bjølsen og Sagene skole


MESTRINGSNIVÅ: Engelsk Sagene skole. Bjølsen skole er unntatt offentlighet.


MESTRINGSNIVÅ: Lesing Sagene skole. Bjølsen skole er unntatt offentlighet.

Fernanda Nissen og Nordpolen skole:

MESTRINGSNIVÅ: Engelsk, Fernanda Nissen og Nordpolen skole


MESTRINGSNIVÅ: Lesing Fernanda Nissen skole. Nordpolen skole deltok ikke.


MESTRINGSNIVÅ: Regning, Fernanda Nissen og Nordpolen skole

Lilleborg skole:

MESTRINGSNIVÅ: Engelsk, Lilleborg skole


MESTRINGSNIVÅ: Lesing, Lilleborg skole


MESTRINGSNIVÅ: Regning, Lilleborg skole

Mestringsbeskrivelser

Nasjonal prøve i regning

Mestringsnivå 1 (til og med 42 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået gjenkjenner enkle problemer i kjente kontekster som kan løses ved å bruke enkle framgangsmåter.

Den typiske eleven kan:

  • løse oppgaver som krever kjennskap til plassverdisystemet for hele tall
  • utføre regneoperasjoner med enkle tall der blant annet telling, halvering og dobling kan brukes som framgangsmåte
  • foreta enkle tidsberegninger
  • regne med noen måleenheter i kjente kontekster
  • gjenkjenne enkle geometriske figurer og mønster og finne areal ved opptelling
  • lese av og plassere punkter i rutenett og koordinatsystem i kjente kontekster
  • lese av og lage enkle tabeller og søylediagrammer

Mestringsnivå 2 (43-56 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået gjenkjenner og beskriver problemer og løser oppgaver ved å bruke enkle strategier.

Den typiske eleven kan:

  • forstå plassverdisystemet for hele tall
  • utføre regneoperasjoner ved å bruke enkle strategier og uttrykke enkle brøker på ulike måter
  • løse enkle sammensatte problemer i kjente kontekster
  • gjøre enkle overslag og sammenligne størrelser

lese analog og digital tid og beregne enkle tidsintervaller

  • regne med noen måleenheter
  • beskrive trekk ved enkle to- og tredimensjonale figurer og mønster
  • lese av og plassere punkter i kart og koordinatsystem
  • bearbeide informasjon i tabeller og diagrammer

Mestringsnivå 3 (fra 57 skalapoeng)
Den typiske eleven på dette nivået gjenkjenner og beskriver sammensatte problemer og løser oppgaver ved å velge hensiktsmessige regnearter og metoder. Eleven vurderer om svar er rimelige.

Den typiske eleven kan:

  • utnytte kunnskaper om plassverdisystemet til å velge hensiktsmessige strategier
  • utføre regneoperasjoner som er mer kognitivt krevende og med tall som det er vanskelig å regne med
  • velge hensiktsmessige regnearter og metoder i sammensatte problemer
  • gjøre overslag og vurdere rimeligheten av egne svar
  • regne med tid
  • regne med ulike måleenheter som krever omgjøring
  • utforske og beskrive geometriske figurer og mønster
  • beskrive punkter og gjøre beregninger i kart og koordinatsystem
  • tolke og presentere tallmateriale i tabeller og diagrammer

Mestringsbeskrivelser - Nasjonal prøve i engelsk
Mestringsnivå 1 (til og med 42 skalapoeng)

  • Elevane kan forstå noen konkrete, vanlige ord og uttrykk, for eksempel uttrykk for tid.
  • kan finne kjente og konkrete ord i en tekst.
  • kan følge korte, klare og enkle instruksjoner.
  • kan kople en del vanlige og konkrete ord med bilder.
  • kan kople kjente og konkrete ord innenfor samme tema, for eksempel fish ogaquarium.
  • kan kjenne igjen noen innlærte grammatiske uttrykk i en kontekst.

Mestringsnivå 2 (43-56 skalapoeng)

Elevene

  • kan forstå noen vanlige ord og uttrykk.
  • kan forstå noen enkle setninger.
  • kan kople enkle setninger med bilder.
  • kan kople vanlige ord i en tekst når de er innanfor samme tema.
  • kan kople enkeltord i en tekst med t.d. en enkel beskrivning (hat medsomething for my head).
  • kan finne spesifikke detaljer i en lengre tekst.
  • kan forstå hovedinnholdet i en enkel tekst.
  • kan finne enkle opplysninger selv når det finnes noe konkurrerende informasjon i teksten.
  • kan gå fram og tilbake i en enkel tekst for å finne informasjon.
  • kan kjenne igjen noen enkle funksjonsord (t.d. but, her, with) og grammatiske strukturer i en kontekst.

Mestringsnivå 3 (fra 57 skalapoeng)

Elevene

  • kan forstå en del mindre vanlige ord og uttrykk.
  • kan få mening ut av en del komplekse setninger.
  • kan få mening ut av korte og lengre enkle tekster.
  • kan forstå hovedinnholdet i en tekst.
  • kan finne opplysninger selv når det er konkurrerende informasjon i teksten.
  • kan nærlese en tekst.
  • kan kople enkel informasjon fra ulike deler av en tekst.
  • kan bruke konteksten for å forstå vanskelige punkter i teksten.
  • kan kjenne igjen grunnleggende grammatiske strukturer og funksjonsord i en kontekst.

Mestringsbeskrivelser - Nasjonal prøve i lesing
Mestringsnivå 1 (til og med 42 skalapoeng)

Den typiske eleven på dette nivået kan:

Finne - lokalisere tydelig uttrykte elementer i en tekst med lite konkurrerende informasjon

Tolke - trekke enkle slutninger eller oppfatte hovedtemaet i en tekst når innholdet er tydelig uttrykt i teksten

Reflektere - bruke personlige meninger til å kommentere form eller innhold i en tekst

Mestringsnivå 2 (43-57 skalapoeng)

Den typiske eleven på dette nivået kan:

Finne - lokalisere tydelig uttrykte elementer i en tekst med klart konkurrerende informasjon

Tolke - oppfatte hovedtemaet og forstå sammenhenger som ikke er tydelig uttrykt i teksten

Reflektere - Identifisere formelle trekk ved tekster og ta stilling til eller vurdere tekstens innhold

Mestringsnivå 3 (fra 58 skalapoeng)

Den typiske eleven på dette nivået kan

Finne - skille sterkt konkurrerende informasjon fra informasjon som er relevant for oppgaven

Tolke - forstå motsetningsfylt innhold og komplekse sammenhenger i teksten

Reflektere - bruke kunnskap om språk og tekst til å identifisere og forholde seg til mer komplekse trekk ved tekstens form og innhold

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...