Slik skal de kontrollere 17.000 nye parkeringsplasser

De to nye kamerabilene til Bymiljøetaten kan kontrollere opptil 2000 skilt i timen. Bak kommer bybetjenter som Tore Hafstad på sykkel og skriver ut gebyrer. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Med innføring av beboerparkering og tusenvis av nye avgiftsbelagte parkeringsplasser, har Bymiljøetaten tatt i bruk to nye «våpen».

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 21.09.2018 kl 10:22

TORSHOV: Bydel Sagene fikk innført beboerparkering i alle kommunale veier og gater i mai i år.

Ordningen er også innført i bydelene Gamle Oslo, Grünerløkka (innenfor Ring 2), St. Hanshaugen og Frogner (minus Bygdøy). I september fikk utvalgte veier i bydelene Nordre Aker og Ullern beboerparkering, mens bydelene Alna og Stovner følger senere i september.

Med det er antallet avgiftsbelagte parkeringsplasser i beboerparkeringsområder utvidet fra 5500 til 17.000. Og flere kan det bli hvis flere bydeler, eller områder, følger etter.

Disse skiltene er nå å se i alle kommunale veier i Sagenen og de andre sentrumsbydelene, samt i flere boligområder i ytre bydeler. Det betyr at plassene nå er avgiftsbelagte.

Erstatter 80 parkeringsvakter

Og hvordan skal Bymiljøetaten rekke å kontrollere så mange beboerparkeringsplasser? En grov beregning viste at det måtte ansettes omlag 80 nye parkeringsvakter (bybetjenter heter de nå), for å opprettholde kontrollfrekvensen, ifølge Monica Thorud Olsen, som er presseansvarlig i etaten.

Svaret ble en kombinasjon av to små, men avanserte Toyotaer, og 15 el-sykler.

Tidligere dene måneden fikk Sagene Avis demonstrert hvordan bilene fungerer, mens de var på jobb i Presidentgata på Torshov.

Bilene er utstyrt med et kamera- og scannersystem levert av nederlandske ScanAcar, som vant kommunens anbudskonkurranse. Ifølge selskapets nettside leverer de tilsvarende systemer blant annet til Heathrow flyplass i London, den spanske hovedstaden Madrid, samt Haag og flere byer i Nederland.

De to nye bilene er tydelig merket. Når de kommer kjørende scannes alle bilskilt i området. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Totalprisen på bilene, inkludert alt teknisk utstyr, er cirka 1,1 millioner kroner per stykk. Bymiljøetaten har kjøpt to biler, men har opsjon på ytterligere tre, dersom det viser seg å være behov for det.

Ifølge Olsen kan bilene scanne skiltene til opptil 2000 biler i løpet av én time. Etter få sekunder er skiltet kontrollert opp mot nødvendige databaser, og ut kommer informasjon om bilen har betalt nødvendig avgift til kommuen. Det være seg parkeringsavgift, men også for eksempel piggdekkavgift.

Så mange som 2000 skilt på én time er det likevel sjelden de rekker over. For bak bilen, på sykler, kommer to-tre bybetjenter. Når scannerbilen avdekker en bil som ikke har betalt for seg, kommer det opp en beskjed på den mobile terminalen til bybetjenten på sykkel. Den inneholder gps-posisjonen til hvor bilen er parkert, og informasjonen som er hentet inn.

Så raskt bybetjenten henter opp oppdraget, slettes skiltet og informasjonen fra scannerbilen, og saken er nå kun en ordinær parkeringssak. Og hvis ikke bybetjenten har rukket å ta saken innen 40 minutter fra scannetidspunktet, slettes også den lagrede informasjonen i bilen.

Martin skriver ut gebyr for manglende betaling i Presidentgata, mens de syklende kollegaene Angelika Øvang og Tore Hafstad stiller opp for fotografen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

På sykkel hele året

Bybetjentene, de tidligere parkeringsvaktene, har nå fått langt flere oppgaver enn tidligere. De følger opp bymiljøet, rydder søppel, og bidrar til trygghet og offentlig tilstedeværelse i bybildet.

Bymiljøetaten har kjøpt inn et stort antall elsykler som bybetjentene kan brukes når de kontrollerer gateparkering i samarbeid med en scannerbil, eller er ute på andre oppdrag.

Tore Hafstad og Angelika Øvang er to erfarne bybetjenter som har valgt å bruke vanlige tråsykler, ikke de elektriske. Dermed får de både frisk luft og ekstra trening mens de er på jobb.

– Vinter og snø er ingen hindring, da sykler vi med piggdekk, sier Hafstad.

– Det kaldeste været vi har vært ute i var vel 22 minusgrader. Men da er det helt frivillig å velge sykkelen, legger Øvang til.

Foran kjører scannerbilen, bak kommer bybetjentene som får melding om hvilke biler som skal sjekkes nøyere. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Scannersystemet er også testet ut i vintervær og snødekte Oslo-gater, uten store problemer, ifølge etaten.

– For oss som kommer bak er det svært tidsbesparende. Nå får vi umiddelbart vite hvilke biler vi skal kontrollere nærmere, i motstetning til tidligere, da alle bilene i kontrollområdet måtte sjekkes manuelt, sier Hafstad.

Sannsynlighet?

Så hvor stor er sannsynligheten for at du blir kontrollert i et av de nye beboerparkeringsordningene?

Se, det vil ikke Bymiljøetaten si for mye om. Det tas stikkprøver i betalingsområdene hver dag, og bilene – og de syklende bybetjentene – er på hjul mer eller mindre hele tidsperioden det er betalparkering, som er mellom klokken 09.00 og 20.00. De nye scannerbilene har gjort kontrollene tre ganger så effektive som før, anslår Monica Thorud Olsen i Bymiljøetaten.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...