Stjal Miriams identitet og tok ut 15.000 kroner fra kontoen hennes

POST I BUTIKK: Tyven fikk tatt ut 15.000 kroner med Miriam Sems bankkort. (Illustrasjonsfoto). Foto: Posten Norge / Privat

Miriam Sem ble frastjålet identitet og 15.000 kroner etter det hun kaller «en grov sikkerhetssvikt fra DNB.» Nå advarer hun andre mot hvor enkelt det er å ta ut penger i Post i butikk.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 12.07.2018 kl 13:33

SAGENE: 12. mai i år ble Miriam Sem utsatt for identitetstyveri da en jente på hennes egen alder utga seg for å være henne og tok ut penger i Post i butikk.

– Vedkommende hadde mitt gamle Visa-kort og førerkort, som jeg ble frastjålet i august 2013, forteller hun.

– Hadde på seg caps og solbriller

Da Visa-kortet ble stjålet sperret hun selvsagt kortet, men tenkte ikke over at hun kanskje skulle ha slettet kontoen også.

Tyveriet skjedde på en Coop Extra på Sagene og tyven fikk med seg 15.000 kroner. I ettertid har Sem fått se videoopptak av tyveriet.

– Den ansatte ber om legitimasjon, men ber henne ikke ta av seg caps og solbriller. Vedkommende taster inn kontonummeret mitt på kortterminalen og skriver under med mitt navn og fødselsdato.

Saken er politianmeldt, men vil mest sannsynlig bli henlagt på grunn av manglende ressurser i politiet, tror Sem.

Advarer andre

– Dette er jo et stort problem. Jeg får tilbake pengene mine fra DNB og jeg har spurt om de kan forandre rutinene sine i Post i butikk når man tar ut penger. Da skrev de at de skulle ta noe av det videre, men per i dag kan man gå i Post i butikk kun med legitimasjon uten å oppgi en personlig kode.

Nå advarer hun andre om hvor lett det er å ta ut penger i Post i butikk.

– Dette er en grov sikkerhetssvikt fra DNBs side og det bør være mye vanskeligere å få tatt ut penger i Post i butikk!

Kommer ikke til å endre rutinene

Andreas Nyheim i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Andreas Nyheim, forteller at de har gode rutiner for å forebygge og forhindre svindel i post i butikk.

– Vi har en tett og god dialog med Posten og bistår blant annet med opplæring og oppfølging av ansatte som jobber med dette. Generelt opplever vi at dette fungerer bra.

Han forteller at bankkort vanligvis ikke er godkjent som legitimasjon ved uttak. Om noen ønsker å ta ut penger uten bruk av pinkode må man ha med annen legitimasjon som førerkort eller pass. I unntakstilfeller kan bankkort benyttes, men da skal DNB kontaktes for godkjenning.

– Da har vi rutiner for å hjelpe kunden, samtidig som vi avverger eventuelle svindelforsøk. Når vi ber om å få se pass eller førerkort er det for å forsikre oss om at det er riktig person som mottar pengene. Legitimasjonsrutiner er også en del av vår opplæring med ansatte i Posten. Generelt opplever vi som nevnt at dette fungerer bra. Men vi har også stor forståelse for at kunder som blir utsatt for svindel opplever dette som svært ubehagelig, sier Nyheim.

– Svært få sikkerhetsbrudd

Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge. Foto: Birger Morken

Posten Norge forteller at opplevelsen til Miriam Sem ikke skjer ofte.

– Det er svært få sikkerhetsbrudd ved Post i butikk, og privatkunder som rammes av denne typen svindel vil ikke lide økonomisk. Likevel er det ubehagelig og ubeleilig, noe vi beklager, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Henlagte saker kan gjenopptas

- Det første som skjer etter at vi har mottatt en anmeldelse er å vurdere om vi har mulighet til å etterforske. Hvis vi har det, setter vi i gang etterforskning så langt det er noe å gå på, sier politiadvokat Erik T. Hansen.

Utfordringen er at politiet er avhengig av at anmeldelsen kommer fort. Hvis de skal sikre bevis må de gjøre det etter kort tid.

- En ytterligere utfordring er at den fornærmede gjerne ikke vil bli kjent med forholdet før etter en tid.

Mange opplever ofte at saken henlegges. Men det innebærer ikke at politiet slutter å jobbe med saken, forteller Hansen. De kan gjenopptas hvis det viser seg å være et mønster. Og det skjer ikke sjelden i slike saker.

- Dersom folk får en faktura eller en kredittvurdering de ikke skjønner, så oppfordrer vi sterkt til å anmelde forholdet. Men det er avgjørende at det skjer tidlig, legger han til.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...