ANNONSE

Tror på 100 millioner trikkereiser årlig

Trikken på Storo. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP (ARKIVFOTO)

Men først i 2030. Nye trikker er på gang, og nå skal trikkeverkstedet på Grefsen bygges om for nesten 200 millioner kroner.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 30.05.2018 kl 07:53

ANNONSE

GREFSEN: Sporveien skal bygge om trikkens base for drift og verksted på Grefsen i Oslo for å legge til rette for å ta imot de 87 nye trikkene som skal kjøpes inn til Oslo. AF Gruppen er tildelt kontrakten for byggearbeidet. Avtalen har en verdi på 180 millioner kroner- Arbeidene med Grefsen base skal starte i juni 2018 og ferdigstilles i mai 2020, ifølge pressemelding fra Sporveien.

Omfattende ombygging

– En oppgradert Grefsen base er helt avgjørende for at Sporveien skal ha parkering og vedlikeholds kapasitet til de nye trikkene. Med denne avtalen på plass ligge alt nå til rette for at arbeidet kan starte sier prosjektsjef i Sporveien Arnt Jørstad. Ombyggingen som skal gjennomføres stiller store krav til AF Gruppen fordi mye av arbeidet må gjøres samtidig som trikkene skal driftes.

Ombyggingen av Grefsen base er en del av «Fremtidens byreise» hvor Sporveien skal kjøpe inn 87 nye trikker, forbedre skinner og strøm samt bygge om og modernisere verksteder og baser. De første nye trikkene kommer for test i Oslo i 2020. Etter test og godkjenning blir de satt i serieproduksjon, og alle de 87 nye trikkene skal være levert innen utgangen av 2024.

Trikkeverkstedet på Grefsen, nå skal det oppgraderes. Foto: SPORVEIEN

Et stort løft

– Det er et stort løft for hele Oslo som muliggjøres gjennom «fremtidens byreise». Effektivt og godt vedlikehold av de nye trikkene er viktig, og for å sikre dette trenger verkstedet andre fasiliteter enn de vi har i dag. Samtidig vil vi trenge mer plass til parkering fordi antall trikker øker fra dagens 72 til 87 når alle de nye trikkene er levert, sier Arnt Jørstad.

Antall trikkereiser vil nærme seg 100 millioner

Antall reiser med kollektivtrafikk vil øke sterkt i årene fremover.

– Frem til 2030 vil behovet for reiser med trikk i Oslo nær fordobles fra dagens 51 millioner årlige reiser, til 100 millioner reiser per år. For å sikre at det er kapasitet til å dekke dette behovet, skal Sporveien på vegne av Oslo kommune kjøpe 87 nye trikker og fornye skinnegangen som trikken kjører på, går det videre frem av pressemeldingen.

Arbeidet med anskaffelsen av nye trikker er organisert i et Trikkeprogram, som i tillegg til kjøp av trikker omfatter oppgradering og fornyelse av trikkeparkering og verksted på Grefsen og Holtet, og flere små og store byggeprosjekter over hele byen.

– Trikkeprogrammet skal utvikle neste generasjons trikketilbud i Oslo gjennom å anskaffe nye, moderne trikker og oppgradere infrastruktur og trikkebaser. Målet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud. Det betyr at kunder og reisende kan glede seg til moderne og komfortable trikker, et kollektivtilbud med god kapasitet og en investering som er økonomisk forsvarlig. Trikkeprogrammet ledes av Sporveien, som samarbeider tett med Bymiljøetaten, Ruter, Vann- og avløpsetaten og Oslo Vognselskap om gjennomføringen av de ulike prosjektene.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss ble det i 2017 gjennomført om lag 267 millioner enkeltreiser.

LES OGSÅ:

Bymiljøetaten: – Resultatet ble ikke helt som vi ønsket

Lokalprofilen: – Vi er heldige med lokalpolitikerne. Det er ikke bare snakk med dem.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!