Sagene Avis

Mathilde Tybring-Gjedde (H) om skolestart:

– Vi må tette kunnskapshullene etter korona

Mathilde Tybring-Gjedde (H) mener vi må gjøre alt for at elevene ikke mister troen på seg selv på skolen. Foto: Janina Lauritsen

– Vi må fange opp elevene som ikke har det så bra. Det er ingen motsetning mellom en skole hvor man lærer og en skole hvor man trives, de to henger sammen, sier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 16.08.2021 kl 17:10

SAGENE: – Alle er så forventningsfulle! Vi må sørge for at alle blir på skolen i 13 år, og det er en viktig jobb å være her når de starter, sier stortingsrepresentant for Høyre, og Sagene-beboer, Mathilde Tybring-Gjedde til Sagene Avis.

Hun er til stede på Sagene skole for å se førsteklassingenes første skoledag.

– Denne skolestarten blir så normal som mulig, og det er utrolig verdifullt. Men den er ikke helt normal: Førsteklassingene har ikke fått den tilvenningen vi har pleid å ha, ved at barna besøker skolen mens de går i barnehagen. Vi må sikre at det får en god start, og det tror jeg lærerne er klare for! Vi må sikre at barna som var litt redde for å gå inn i dag, kommer ut av skolen med et smil.

Hun påpeker at selv om skolen i dag åpner med grønt nivå, er det likevel ikke en vanlig skolestart. Mange eldre elever har også gått glipp av mye i løpet av pandemien. Og det er viktig å kunne hjelpe dem som henger etter faglig, men også sikre at alle føler seg trygge på skolen, fortsetter hun.


– Dersom elevene ikke opplever mestring, er det mange som mister troen på seg selv. Og det må vi gjøre alt for å unngå.

– Og hvordan mener du det burde løses?

– Vi må følge opp fraværet. Jeg er bekymret for elever som har mistet mye motivasjon. Vi må koble helsesykepleier på med en gang. Og vi må sikre innsetting av ekstra ressurser på de skolene som har vært stengt. Det er også avgjørende å sikre leseopplæring og regning.

Vi må sørge for at alle blir på skolen i 13 år, og det er en viktig jobb å være til stede når de starter, mener Tybring-Gjedde. Foto: Janina Lauritsen

Ti tiltak for Osloskolen

Tybring-Gjedde mener det også er viktig å få ned mobbetallene på skolen.


– De har gått feil vei på 7. trinn. Vi må ha nulltoleranse for mobbing! Og vi må jobbe mer målrettet mot skolene som har utfordringer, vi må hjelpe lærerne som står i ekstra krevende klasserom.

Hun har, sammen med skolepolitisk talsperson i Høyre, Mehmet Kaan Inan, utarbeidet ti tiltak for Osloskolen. Disse skal ifølge Dagsavisen legges frem i neste bystyremøte, i september.

Disse tiltakene foreslår Oslo Høyre for Osloskolen

  • Tilby ekstra undervisningstimer for elever som har behov for det, med fokus på lesing og regning.
  • Utdanningsetaten må få et system for å registre Oslo-elevenes samlede fravær. Oslo må innføre klare retningslinjer om hvordan alle barne- og ungdomsskoler skal følge opp elever med høyt fravær. Skolene må ha en oppfølgingsplikt og dra på hjemmebesøk til elever med høy fravær
  • Innføre en egen Osloprøve for å kartlegge hvordan elevene ligger an i lesing og regning, rett etter sommerferien
  • Opprette egne innføringsfag i norsk, matte og engelsk for elever som begynner på videregående med karakteren 2 i disse fagene
  • Innføre sommerskolegaranti i 2022
  • Utdanningsetaten må lage en strategi for hvordan man kan gjenskape det sosiale fellesskapet, og følge opp skolene
  • Arrangere egne sommerskolekurs for skolestartere med svake norskferdigheter
  • Innføre midlertidig tolærerordning på skoler som har hatt større utfordringer i løpet av pandemien, og øke tid til kontaktlærerrollen
  • Arrangere et byomfattende leseløft
  • Bygge laget rundt elevene. Omorganisere spesialundervisning og innføre et kompetanseløft i spesialpedagogikk

Kilde: Dagsavisen

– Må møte elevene med undervisning som er interessant for dem

Tybring-Gjedde sier hun også ser forskjeller mellom skolene i bydel Sagene. Skolene har vært rammet av rødt nivå og mange syns dette har vært tøft.

– Vi er en mangfoldig bydel og skolen er en viktig fellesarena. Vi må fange opp elevene som ikke har det så bra. Det er ingen motsetning mellom en skole hvor man lærer og en skole hvor man trives, de to henger sammen.


Høyre-politikeren ha alltid vært opptatt av å ha en skole med mangfold og like muligheter for alle, sier hun. Og derfor mener hun det er så viktig at elevene opplever skolen som et sted de mestrer.

– Høyres mål er at alle skal lære å skrive og regne. Men vi ser at etter endt grunnskole er det én av fem som ikke har lært å lese skikkelig. Alle kan lære, men skolen må legge til rette for det. Vi ser at sosiale forskjeller går i arv, så det er viktig å sikre en god lese- og regneopplæring. I politikken snakkes det mye om ulikheter i skolen, men det viktigste er å skape mestring i klasserommet.

Det verste skolen kan gjøre, er å ha en vent og se-holdning og lave forventninger til elevene, mener hun.

– Vi må tilpasse undervisningen. Det ser vi særlig hos guttene som faller fra. Vi må møte dem med undervisning som er interessant for dem.

Høyre ønsker et leseløft i Osloskolen - også i bydel Sagene. Det er viktig å tette det Tybring-Gjedde kaller kunnskapshullene etter korona.


– Vi er en bydel med ulikheter, men vi må sikre mestring for alle. Vi må ha flere språklærere inn i 1. og 2. klasse, dette er avgjørende, sier hun til Sagene Avis.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Sagene Avis bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...