Sagene Avis

Sagene Avis

Stjålet bysykkel:

«Oslo bysykkel kjører en hard linje, med 7500 kroner i bot»

Oslo Bysykkel, her stativet på Storo. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

KOMMENTAR: – Jeg håper bysykkelen min kommer til rette før det begynner å svi i lommeboka.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 28.06.2019 kl 17:01

Det koster 7500 kroner dersom bysykkelen blir stjålet i løpet av en tur. Ifølge brukervilkårene til Oslo Bysykkel er dette erstatningssummen som må betales dersom bysykkelen er borte i mer enn 14 dager. Dette er uavhengig av årsak og om sykkelen kommer tilrette igjen.

Som mange andre bysyklister, er jeg Oslo-borger og har årsabonnement. Jeg bruker bysykkel ofte, og jeg er fornøyd med tilbudet. Da Oslo bysykkel skiftet driftsselskap for noen år siden regnet jeg med at brukervilkårene ville være rettferdige. Forleden fikk denne tilliten en solid knekk.

Vi er flere som blir frastjålet bysykkel årlig, og vi har ulike historier. Jeg ble frastjålet bysykkelen da den stod rett ved siden av meg. Dette spiller ingen rolle. Oslo bysykkel kjører en hard linje med 7500 kroner i bot etter 14 dager uavhengig av hvordan tyveriet skjedde. Skulle jeg ønske at botens størrelse reflekterte omstendighetene? Absolutt. Forventer jeg det? Nei.

Derimot forventer jeg en rettferdig bot. 7500 kroner delt på 14, gir en dagsbot på drøye 535 kr. Oslo bysykkel forklarer størrelsen på boten med "tapte inntekter". Dere redegjør ikke for hvordan inntektstapet er kalkulert. Jeg antar at hovedinntektskilden er sesongkort, og her ligger inntektene fast uavhengig av antall turer. Jeg forstår at tapt eller totalvraket sykkel må medføre kostnader. Men 7500 kroner? Og bør ikke boten avkortes dersom sykkelen kommer til rette igjen etter to uker?

Det er urettferdig med en bot som er satt uforholdsmessig høyt og som mange vil ha problemer med å betale. Den kan også så tvil om Oslo Bysykkels vilje til å finne tapte sykler. - Hvorfor lete når man går i pluss likevel?

Jeg har tillit til Oslo bysykkel. Jeg velger å tro at størrelsen på boten ble satt i et forhastet øyeblikk. Jeg tror at Oslo bysykkel ikke ønsker å tjene på kunders utur, men ønsker å løse dette på rett vis.

Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Så hvordan kan en rettferdig bot se ut, med utgangspunkt i status quo?

  • Bot for tapt fortjeneste senkes til et rimelig nivå, f.eks 1000 kr (2,5 ganger årskontigenten) dersom sykkel ikke har kommet tilbake innen fastsatt periode.
  • Et forelegg for tapt eller skadet sykkel reflekterer sykkelens faktiske verdi, både ift innkjøpspris og forventet livsløp.
  • Dersom bysykkelen kommer tilrette igjen, refunderes denne delen av boten til bruker. Hvis ikke er jo bruker egentlig eier av sykkelen.

Hva med å gjøre bysykkel enda sikrere og bedre når tyveri eller uhell skjer? Jeg foreslår:

  • Innstallering av gps-sporing på bysyklene. - Dette vil gjøre det enklere å finne og returnere tapte sykler, og virke preventivt på tyveri.
  • Valgfri bysyklistforsikring. - Som andre trafikanter bør bysyklister også ha forsikringsmulighet. Uhell og tyveri kan ramme alle.

Jeg håper bysykkelen min kommer til rette før det begynner å svi i lommeboka. Til Oslo bysykkel har jeg mer enn håp; Jeg har tiltro til at dere ordner opp når brukervilkårene ikke holder mål.

Silje Ulvevadet Dæhli

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...