Sagene Avis

Sagene Avis

Ble påkjørt av elsparkesykkel:

– Oslo har blitt helt Texas!

BLE PÅKJØRT: Jørgen Foss ble påkjørt av en dame på elsparkesykkel. Nå mener han folk har ropt etter regulering lenge nok. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

Jørgen Foss ble påkjørt av en dame på elsparkesykkel mens han sto på fortauet. – Hun kom i «100 og helvete» og klarte ikke å kontrollere sparkesykkelen, sier Foss som ble nødt til å ringe 113.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 27.08.2020 kl 18:17

SAGENE: I løpet av morgentimene onsdag denne uken står Jørgen Foss på fortauet i Mogata, rett utenfor bygården han bor i.

- Jeg var med på en befaring i borettslaget, så vi sto på fortauet utenfor her. Vi så det kom en dame på elsparkesykkel i stor fart på fortauet, og vi tok et skritt lenger inn. Men vedkommende kjørte for fort, hun klarte ikke å styre. Hun kjører rett på meg og jeg får en skikkelig smell i beinet.

Foss har i dag et hovent og vondt bein, men sier det går bra. Det gikk mye verre med damen som kjørte elsparkesykkelen.

– Det er ikke bare en lek å kjøre disse, det er farlig for både sjåfører og fotgjengere. Hun kom i «100 og helvete» og klarer ikke å kontrollere sparkesykkelen. Dette er en av de få gangene jeg er glad for å være oval i kantene. Det gikk hardere utover henne, hun blødde fra hodet og munnen. Jeg ringte 113 som var raskt på plass, sier Foss som nå krever at en regulering kommer på plass i Oslo.

– Dette viser hvor galimatias det er med disse sparkesyklene. Noe må skje, dette går ikke. Folk blir skadet!

– Kjenner ikke igjen Sagene

En del av problemet er at det ikke vises sykkelvett, mener han. Hvem som helst kan hoppe på elsparkesyklene så lenge de har mobil og et bankkort, og vips er de i gang. Mange får også sine første opplevelser med så høy hastighet i trafikken.

– Vi kan ikke ha folk i 20 kilometer i timen på fortauene, det er farlig for allmennheten. Nå må det komme strakstiltak på banen, det er ville tilstander. Oslo har blitt helt Texas! Jeg kjenner ikke igjen byen min og Sagene. Nå må man se seg for rundt hvert gatehjørne for å se om det kommer noen i høy fart mot deg, vi kan ikke ha det sånn, sier han og fortsetter:

– Hadde det vært en person av mindre kaliber enn meg som ble påkjørt, kunne det gått mye verre. Jeg tåler en støyt, men tenk om det hadde vært et barn.

Hele bransjen må reguleres, sier han videre. Det burde være soner hvor sparkesyklene kan parkeres, og han syns også det er noe feil med mekanismen på sparkesyklene.

– Folk kjører kanskje så fort fordi de betaler for tiden man kjører? Man må finne en ordning som gjør at folk ikke kjører raskere enn det som er forsvarlig, og ikke framprovosere så høy fart på grunn av økonomi. Man bør også holde sparkesyklene i sykkelfeltene, ikke på fortauet. Næringen må forstå dette, men det er en gullgruve - penger går foran sunn fornuft!

Foss innrømmer at han bruker elsparkesyklene selv, han mener det er et godt tilbud å ha, spesielt nå når folk helst ikke skal kjøre like mye kollektivt som før. Problemet er ikke selve sparkesyklene, men det at det har blitt etablert et marked uten kontroll.

– Elsparkesyklene har kommet for å bli, og det er bra, men det må komme en regulering. Og folk må skjønne alvoret med å kjøre en tung doning i 20 kilometer i timen!

– Nå har mange ropt nok

Foss tror alle ønsker seg nye ting, og måter for å komme seg fra A til B, men han mener dette har blitt en byrde for byen.

Han jobber i Norges Handikapforbund og får daglig henvendelser av blinde og uføre, som opplever problematikk med at elsparkesyklene sperrer fortauene.

– Jeg forventer at samferdselsministeren igangsetter tiltak. Nå har mange ropt nok.

Han sitter igjen med blandede følelser etter påkjørselen.

– Jeg fikk vondt av damen som kjørte på meg, men samtidig er dette et bilde på alt man leser om sparkesyklene i mediene - og nå rammet det meg. Det virker som at hun fikk den hjelpen hun trengte, så jeg håper hun fikk en lærepenge og at alle vil skjerpe seg når de kjører.

Samferdselsministeren diskuterte elsparkesyklene

Tidligere i august var samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i møte med representanter for kommunene Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Drammen for å snakke om elsparkesykler.

– De har mange positive erfaringer, men også noen negative. De ønsker å sikre en bedre kontroll, sa Hareide.

Av sikkerhetshensyn vil regjeringen vurdere å regulere trafikken etter mange personskader. I tillegg vil de vurdere parkeringssituasjonen. Men det er for tidlig å si noe om konkrete tiltak som er mer aktuelle enn andre, sa Hareide. Les mer om dette her

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...