ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Kostet kommunen dyrt:

Så mange elsparkesykler tauet kommunen inn i løpet av fem måneder

Foto: Karl Andreas Kjelstrup (Illustrasjonsfoto)

Det var ikke få elsparkesykler fra utleieselskapene i Oslo, som endte opp på Oslo kommunes inntauingstomt i fjor. Men så langt er det Bymiljøetaten som har tatt regningen for rydding og inntauing.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

OSLO: Fra starten av august til slutten av desember har Bymiljøetaten tatt inn og flyttet 12.565 elektriske sparkesykler i Oslo. Felles for dem alle er at de har vært til hinder for fremkommeligheten.

– Dersom det er mulig å sikre god fremkommelighet ved å flytte på elsparkesyklene, så er det hovedregelen. I 2020 har vi flyttet på omtrent 10.000 elsparkesykler, sier pressekontakt i Bymiljøetaten, Guro Birkeland Tangen, til Sagene Avis.

Disse ble for eksempel flyttet inntil husvegger eller reist opp om de hadde falt.

– Dersom det ikke er mulig å flytte på sparkesyklene, så har de blitt tatt inn til inntauingstomta, sier hun.

I løpet av det siste halvåret i 2020 ble 3300 elsparkesykler i Oslo levert dit.

ANNONSE

Kostandsfritt for selskapene

Selskapene som leier ut elsparkesykler i Oslo, har egne ryddepatruljer som skal sikre bedre fremkommelighet, slik NRK har omtalt tidligere.

Bymiljøetatens rydding kommer i tillegg. Både etatens bybetjenter og avdelingen for veidrift håndterer elsparkesyklene.

Kostanden for Oslo kommunes rydding av elsparkesykler er stipulert til rundt 2,4 millioner kroner, opplyser Bymiljøetaten overfor Sagene Avis.

– Hvor mye har inntauingen av elsparkesyklene kostet utleieselskapene?

ANNONSE

– I utgangspunktet kostet det ikke noe for utleieselskapene å hente sparkesyklene i 2020. De kunne hentes vederlagsfritt, svarer Tangen.

Bymiljøetaten har ikke ført statistikk over hvilke selskaper som oftest har sparkesykler som ender opp flyttet og inntauet.

– Avhengig av tydelige krav

Så langt i år har Bymiljøetatens Bybetjenter flyttet 4209 elsparkesykler, i tillegg har 179 så langt blitt tauet inn.

– Hva synes Bymiljøetaten om det store antallet sparkesykler som kommunen må håndtere?

– Oslo kommune kjenner ikke til hvor mange av de sju utleieselskapene, som vi per nå kjenner til, totalt kommer til å ha i Oslo gjennom hele sesongen, svarer Tangen på det spørsmålet.

ANNONSE

Hun føyer til at de vil følge med på utviklingen og ta i bruk de tiltakene de kan for at det skal bli mulig å ferdes trygt. Både til fots og med andre transportmidler som elsparkesykler.

– Oslo er, i likhet med mange andre kommuner i Norge, helt avhengige av tydelig å kunne stille krav til aktører som ønsker å disponere gategrunnen, og å ha gode sanksjonsmuligheter overfor aktører som ikke retter seg etter kommunens krav. I så måte er inntauingsgebyr viktig for at aktørene skal rydde hyppig og informere brukerne om hvor de skal sette fra seg syklene etter endt tur, sier hun.

Innfører gebyr

Tidligere i år la også Bymiljøetaten frem et forslag som innebar et inntauingsgebyr 1590 for hver elsparkesykkel.

– Bymiljøetaten har i dag store kostnader og bruker mye tid på å samle inn henslengte elsparkesykler, sa miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG), til NRK.

Frem til nå er det kommunen som har måtte ta regningen for elsparkesyklene som har blitt tauet inn og ryddejobben.

ANNONSE

Nylig ble det nye forslaget vedtatt. Det gjør at etaten kan kreve at eieren dekker utgifter til fjerning og forvaring av kjøretøy, vedtatt.

– Det jobbes nå med hvordan det skal gjøres rent praktisk, og aktører vil også informeres før vi starter med dette, sier Tangen i Bymiljøetaten.

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE