Sagene Avis

Sagene Avis

Kritisk til «fullstendig frislipp» av el-sparkesyklene

EL-SPARKESYKLER: Det er ikke alle sparkesykler som står parkert på rekke og rad, slik som disse. Og det er mange som irriterer seg over at de er til hinder for andre på fortauet. Foto: Christian Fredrik Borg

Oslo kommunes retningslinjer krever at el-sparkesyklene ikke skal parkeres til hinder for andre. En av lokalavisas lesere irriterer seg over at en varebil plasserer dem helt inntil oksefontenen på Torshov, og lurer på om denne praksisen er lovlig.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

BYDEL SAGENE: – Det er jo mange irritasjonsmomenter rundt de nye elektriske sparkesyklene. Jeg bor like ved oksefontenen og her kommer det en varebil hver eneste morgen og plasserer ut et batteri av sykler inntil fontenen. Grønne sykler. Det ser ikke bra ut og er trafikkfarlig også. Er dette lov? skriver en leser til Sagene Avis.

Det er mange som har gitt uttrykk for at det ønskes strengere regler for el-sparkesyklene i hovedstaden. Men Oslo kommune har ikke anledning til å regulere sparkesyklene, som er et tilbud fra private selskaper, etter at regjeringen i april 2018 likestilte små elektriske kjøretøy med sykkel. De kan brukes på samme områder og under samme vilkår som vanlige sykler.

TORSHOV: Det står flere el-sparkesykler midt på fortauene på Torshov. Foto: Janina Lauritsen

– Denne regjeringen vil forenkle regelverk og fjerne unødvendige forbud. I 2014 gjorde regjeringen bruk av selvbalanserende kjøretøy lovlig i Norge. Nå tar vi nye skritt og endrer regelverket slik at også andre små elektriske kjøretøy tillates, og det blir de samme reglene for alle slike kjøretøy som for sykkel. Det blir ingen aldersgrense, og man kan bruke de samme områdene som syklende og gående, sa daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en pressemelding i 2018.

Klassifisering som sykkel vil innebære at det ikke er godkjenningsplikt, og heller ingen regis­trerings­plikt eller forsikringsplikt. Brukeren har ansvaret for at kjøretøyet oppfyller vilkårene for å kunne anses som sykkel. Les mer om regelverket på regjeringens nettsider.

– Et problem når de parkeres midt på fortauene

Leder av Miljø- og byutviklingskomitéen i Bydel Sagene, og 4. kandidat til Oslo bystyre for MDG, Sirin Hellvin Stav, har i utgangspunktet vært positiv til nye tilbud som el-sparkesyklene.

– Men det er et problem når de parkeres midt på fortauene til hinder for blinde, svaksynte og andre som ferdes til fots. Det er også en bekymring at barn som ikke er helt stødige bruker dem ulovlig, og at voksne bruker dem i fylla med fare for seg selv og andre. De har også altfor kort levetid, noe som leder til forsøpling og et miljøproblem.

Sirin Hellvin Stav (MDG) Foto: Arkivfoto

I forkant av lanseringen i Oslo sendte kommunen ut tydelige retningslinjer til alle tilbyderne. Der sto det blant annet at sparkesyklene ikke skulle parkeres på steder der de er til hinder for andre, som midt på fortauet, fortsetter hun.

– Dette er heller ikke lov i tråd med gjeldende trafikkregler, men når det har vist seg å være et problem og når politiet ikke håndhever det, trenger vi trolig å regulere det strengere. Det sto også at sparkesyklene ikke skulle kunne parkeres i nærhet av vassdrag, elv eller sjø, i parker eller i marka, for å unngå forsøpling og miljøgifter i naturen.

Turområdet langs Akerselva er eksempel på områder der det ikke er tillatt å parkere sparkesyklene. Det er heller ikke lov å sette de fra seg utenfor Ring 3. Undersøkelser Nordre Aker Budstikke har gjort viser imidlertid at det likevel
skjer. Les mer her.

Regjeringen nedstemte forslag

Hellvin Stav mener det burde vært mulighet til å stille krav og regulere el-sparkesyklene lokalt.

– Dessverre har ikke Oslo kommune anledning til dette i dag, etter regjeringas fullstendige frislipp i fjor, der de likestilte alle elektriske tohjulinger med vanlige sykler i lovverket. Og regjeringa har så langt avvist at det er aktuelt, og stemt ned forslag fra De Grønne om dette i Stortinget.

MDG mener det er viktig at det blir orden i parkeringen, at det stilles krav til kvalitet og varighet, og de vil ha tiltak mot at sparkesyklene ender opp i elva eller fjorden og forsøpler.

– Ikke minst jobber vi på spreng med å bygge ut sykkelveinettet som vil gjøre det tryggere for alle å ferdes, både for de på to hjul og de som går, så folk slipper å bekymre seg for å bli påkjørt av sparkesykler på fortauet. Paradokset er at de partiene som har sørget for fullt frislipp av el-sparkesyklene er de som gjør minst, og til og med motsetter seg satsingen på trygge sykkelveier.

Aktørene har fått retningslinjer

– I Oslo satser vi stort på utbygging av sykkelveier for å gjøre det enklere å ferdes på to hjul. Bedre sykkeltilrettelegging gjør trafikksikkerheten bedre for syklende og gående. Selv om vi ikke kan regulere sparkesyklene, har kommunen utarbeidet egne retningslinjer til aktørene som tilbyr leie av elektrisk sparkesykler, sier Arild Hermstad, som var vikarierende byråd for miljø og samferdsel da han snakket med Sagene Avis.

Vikarierende byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermdstad (MDG). (Lan Marie Nguyen Berg er nå tilbake som byråd). Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

Retningslinjene sier at alle som utfører tjenester på offentlig grunn skal opptre på en måte som gagner byens befolkning, og ikke er til hinder eller ulempe. Det handler blant annet om å sørge for at sparkesyklene ikke gjør det vanskeligere å komme fram på fortauene, noe som er særlig viktig hvis du for eksempel skal fram i en rullestol eller med en barnevogn, sier han.

Bysykkelordningen kjører test

Det har i Oslo sentrum blitt satt ut parkeringsstativ til en type el-sparkesykler som ikke tilhører Voi, Tier, Circ, Lime, Zvipp eller Ryde – selskapene som i dag leier ut sparkesykler i hovedstaden. Stativene står flere steder inntil Oslo bysyklers parkeringsstativ, så vi spurte bysykkelordningen om de tenker å innlemme el-sparkesykler i sitt tilbud, eller lansere egne el-sparkesykler.

SENTRUM: Testordningen står blant annet inntil bysykkel-stativene. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Det er riktig at det er våre sparkesykler, dette er en meget begrenset test vi kjører, hvor vi har ca. 50 sparkesykler på gaten. Vi har invitert en liten gruppe av våre kunder til å teste den tekniske løsningen for oss, sier Anette Langseth, CEO i Urban Infratructure Partners Holding AS (UIP). UIP driver bysykkelordningen på oppdrag fra ClearChannel.

Oslo Bysykkel har ca. 260 lokasjoner i Oslo med parkering til bysykler, hvor de har en enerett til disse lokasjonene. Langseth påpeker at det ikke er noen planer om å innlemme de sparkesyklene som i dag finnes i Oslo i sitt system.

– Vi ser heller dette som et problem, at flere av aktørene og kundene deres velger å parkere sparkesyklene i våre stativ, da dette går utover kvaliteten på produktet vi leverer til våre kunder.

TEST: Denne løsningen er en begrenset testordning. Foto: Janina Lauritsen

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...