ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Slik ruster Ruter seg til flere bomstasjoner

Ruter venter flere reisende når de nye bomsnittene settes i drift 1. juni. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Busstilbudet styrkes, blant annet på linjene 25, 30, 34 og 54 – men på t-banen og trikken er det ikke mer materiell å sette inn.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

OSLO: Det forteller markedsdirektør Ellen Rogde i Ruter.

1. juni settes det nye bompengesystemet i Oslo i drift. Fra omlag halvparten i dag, anslås det at 3/4 av alle bilreiser i Oslo må passere en bomstasjon fra og med neste måned.

Les mer om det nye bomsystemet, og hva det vil koste deg å kjøre bil i Oslo, her.

Styrker busstilbudet

Rogde forteller at Ruter de siste årene har rigget kollektivtilbudet for passasjervekst.

Ruteendringene i 2018, og sist i mars 2019, er en del av dette.

ANNONSE

Ellen Rogde er markedsdirektør i Ruter, og forteller at de justerer tilbudet til markedet. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Allerede i dag er det kapasitet i systemet til å ta unna økt antall reisende, sier Rogde.

Likevel vil Ruter styrke kapasiteten ytterligere på to måter, før det nye bomsystemet trer i kraft 1. juni, ifølge Rogde:

31 nye busser settes i ordinær rutetjeneste i løpet av våren 2019. 22 settes inn fra 26. mai. Ni ble satt i rute allerede i mars.

23 innsatsbusser skal sørge for fleksibel kapasitetsforsterkning ved behov fra 26. mai.

ANNONSE

Disse innsatsbussene skal plasseres strategiske steder i Oslo og Akershus – 14 grønne i Akershus og ni røde busser i Oslo. Ruter vil overvåke trafikken, og kunne kalle ut bussene på kort varsel når det viser seg å være behov.

Endringer i rutetilbudet

3. mars ble tilbudet styrket med flere avganger, ny trasé og nye linjer i Oslo og Akershus. Busstilbudet fra Drøbak/Ytre Follo er styrket og det er nå flere avganger både i og utenfor rush, ifølge Rogde.

26. mai gjennomføres det store tilbudsforbedringer på buss i Oslo, særlig i rushtiden. En rekke linjer som krysser bomsnitt får høyere frekvens og mange flere avganger, tilbudet i Søndre Nordstrand styrkes og nattbusser får halvtimesruter.

Edringer i busstilbudet

Fra 26. mai 2019:

25 Majorstuen - Furuset T:
Frekvensøkning i rushtidene

28 Fornebu - Helsfyr T:
Innfører 15 min. rute mellom rushtidene mandag-fredag

30 Bygdøy - Nydalen:
7/8 min. rute i stedet for 10 min. rute i rushtidene

34 Tåsen - Ekeberg Hageby:
6 min. rute i stedet for 7/8 min. i rushtidene

54 Kjelsås - Tjuvholmen:
6 min. rute i stedet for 7/8 min. i rushtidene

71A Mortensrud T - Bjørndal og linje 71B Mortensrud T - Seterbråten:
Kjøretidsjusteringer

73 Brenna - Holmlia stasjon:
7/8 min. rute i stedet for 15 min. rute på strekningen Mortensrud-Hauketo i rushtidene

74 Kvadraturen - Mortensrud T:
7/8 min. rute i stedet for 10 min. rute i rushtidene

76 Helsfyr T - Mortenrud T:
15 min. rute i stedet for 30 min. rute mellom Helsfyr T og Bøler T på kveld og i helger

79 Grorud T - Åsbråten:
Avgangene som i dag kun kjøres mellom Furuset T og Holmlia stasjon i rushtidene forlenges i begge ender og vil kjøre Grorud T-Åsbråten

Nattbuss Oslo:
Det innføres 30 min. rute i stedet for 60 min. rute på følgende linjer natt til lørdag og natt til søndag:

  • 1N Ullerntoppen - Jernbanetorget
  • 2N Østersås T - Lørenskog sentrum
  • 30N Bygdøy - Jernbanetorget
  • 32N Voksen skog - Kværnerbyen
  • 70N Jernbanetorget - Bjørndal
  • 83N Rådhuset - Fløysbonn

30. juni styrkes busstilbudet på Romerike, da det blir oppstart av nye busskontrakter. Flere busser, flere avganger og bedre kapasitet skal gjøre kollektivtilbudet stadig mer attraktivt både for lokale og oslorettede reiser, ifølge Rogde.

ANNONSE

Trikk og t-bane

På trikk og t-bane vil det likevel ikke komme flere avganger. Den største reiseveksten er forventet på linje 3 Østensjøbanen, og denne vil derfor blant annet styrkes ved hyppigere bussavganger på aktuelle linjer (se faktaboks over).

– På t-banen og trikken må man forvente at det blir trangere i rushen, men det er ledig kapasitet i systemet. Det er ikke mer materiell å sette inn i trafikk på t-banen. For trikken vil vi ikke kunne øke kapasiteteten før de nye trikkene blir levert, sier Rogde.

Oslos nye trikker skal fases inn i perioden 2020 til 2024.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE