ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis
Seksjonsheader

Dette skiltet vil Oslo Høyre og statsministeren ha permanent på Sagene

Statsminister Erna Solberg viste støtte til byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg og Oslo Høyres ønske om et t-banestopp på Sagene. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Byrådets forslag er en småbytenking Oslo burde ha kvittet seg med, sier Eirik Lae Solberg (H).

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 06.09.2019 kl 15:11

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

SAGENE: Statsminister Erna Solberg og Eirik Lae Solberg, Høyres byrådslederkandidat i Oslo og leder av samferdsel- og miljøkomitéen, stilte opp på Gråbeinsletta fredag 6. september med et nytt T-baneskilt. Et skilt som kan bli et permanent syn på Sagene, hvis Oslo Høyre får det som de vil.

Høyres baneforslag går nemlig fra Majorstuen til Bislett, Ullevål sykehus, Sagene, Grünerløkka og til Carl Berners plass. Her ser du det sammenlignet med byrådets rute:

Foto: Illustrasjon Oslo Høyre

– Skal ikke forsinke prosjektet

– Dette skal være under bakken altså, vi skal ikke rasere parken, forsikrer Lae Solberg.

Han forteller at Høyres forslag kombinerer flere avganger med å nå et større område av byen, enn det traseen byrådet og Ruter har landet på.

– Man oppnår det samme med vårt tilbud, men man får i tillegg med Sagene og Grünerløkka, sier Lae Solberg, og viser til at også Sporveien, som er selskapet som kjører T-banen, har ønsket en trasé som favner en strørre del av byen.

ANNONSE

Dette er Oslos største investering på mange år. Man kan risikere å gjøre en veldig gal beslutning her, forteller han videre.

– Ruters forslag er et riktig valg hvis man bare skal øke kapasiteten til Stortinget. Oslo er en by som vokser, vi er en europeisk storby, det blir rart å legge all infrastruktur til Karl Johan. Byrådets forslag er en småbytenking Oslo burde ha kvittet seg med. Dette området trenger en T-bane, det er en kjempefordel for dem som bor her, sier han og fortsetter:

– Vi har ett til to år på oss til å utrede dette. Men hvis vi bygger T-bane for de neste 100 årene, er det greit å være ett år forsinket, hvis man er helt sikker. Men det er ikke sannsynlig at en utredning av vårt alternativ vil føre til forsinkelse, sier han og viser til at Fornebubanen og den nye stasjonen på Majorstuen må være ferdig før en ny tunnel kan tas i bruk. Og det er allerede klart at begge disse vil ta lenger tid enn planlagt, legger han til.

Kostnadsanslaget for en ny sentrumstunnel, slik byrådet går inn for, er på ca. 20 milliarder kroner. Oslo Høyres alternativ vil ikke bli dyrere, mener Lae Solberg.

– Denne traséen går mye mer i fjell. Det er billigere å bygge i fjell enn å grave i løsmasser, som man må i sentrum. Alternativet vårt er 700-800 meter lengre, men noe er allerede bygget i den eksisterende, men ubrukte Ensjøsvingen. Vårt alternativ blir sannsynligvis billigere, og i alle fall ikke dyrere, enn byrådets forslag.

ANNONSE

Camilla Johannessen (t.v.) og Mats Kirkebirkeland (t.h.) fra Sagene Høyre fikk fint besøk av statsministeren og Oslo Høyres byrådslederkandidat fredag formiddag for å slå et slag for t-bane også til Sagene. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Dette er et lokalt styreprosjekt

Statsministeren ønsker en omkamp om hvor den nye sentrumstunnelen skal gå.

– Hvorfor fortjener folk i bydel Sagene T-bane?

– Jeg tenker at det løser ut noen nye områder i Oslo. Hvis du har du T-bane er det enklere for folk å forflytte seg. Og bussen, selv om den er fin, har jo ikke samme flyttekapasitet som T-banen. Det er det viktigste. Og her bor det mange folk, og på den linjen som Oslo Høyre planlegger, vil det utløse T-bane for veldig mange flere. Du kan si det ikke er så langt å gå, men poenget er at hvis du må gå et godt stykke, så ender det opp med at man reiser på andre måter, sier statsminister Erna Solberg.

– Hva er feil med det sittende byrådets forslag?

ANNONSE

– At det ikke utløser T-bane for nye grupper. Det går akkurat parallelt og gir mer kapasitet der det allerede er kapasitet. Det gir ikke noe økt tilbud til resten av byen.

Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan sikrer at staten tar halve regningen for en ny tunnel, i et spleiselag med kommunen.

– Hva kan staten og regjeringen gjøre for å påvirke valget av trasé?

– Vi kommer i alle fall ikke til å si det noen har forsøkt å hevde, at det blir en forsinkelse ved å utrede dette. Vi mener det er fullt mulig på det stadiet vi er nå, å utrede uten forsinkelser. Og jeg er opptatt av at dette er et lokalt styreprosjekt. Det betyr at det er lokale politikere som velger disse bypakkene, ikke vi rikspolitikerne. Valget på mandag er viktig, du må stemme riktig hvis du vil ha T-bane på Sagene, sier Solberg før Lae Solberg legger til:

– Det er Oslo bystyre som avgjør, og da er det viktig at Høyre får nok oppslutning til å utrede og gjennomføre vårt prosjekt.

ANNONSE

«Overveldende» flertall for Høyres forslag

I en ny undersøkelse Respons har gjennomført i Oslo for Oslo Høyre, kommer det frem at det er et overveldende flertall i byen for Høyres alternative forslag.

57 prosent sier at de foretrekker Høyres alternativ, mens 23 prosent sier at de ønsker byrådets forslag. Dette melder Nettavisen.

Lokale politikere har jobbet for å få T-bane til bydelen

Sagene Høyre har jobbet hardt for å få lagt T-banen innom bydel Sagene, den tettest befolkede bydelen i Oslo. Selv om T-banestasjonen både på Sinsen og Storo teknisk sett ligger i eller på grensen til bydel Sagene, er dette såpass i utkanten av bydelen, at de realiteten betjener områder som ligger utenfor bydel Sagene.

– Jeg vil fortsette å jobbe for å få T-bane i bydel Sagene. Jeg har jobbet mye internt i Oslo Høyre for å få dem til å se på en annen løsning, en som går over øvre Grünerløkka, Sagene, Ullevål sykehus og Bislett. Så gikk de endelig inn for å se på den. Det blir å være en ambassadør for bydel Sagene og bydelens innbyggerne, for å få T-banen hit, har leder av Sagene Høyre, Mats Kirkebirkeland, tidligere fortalt Sagene Avis.

Her kan du lese hvorfor Kirkebirkeland mener det er et paradoks at Sagene ikke har T-bane

Han er veldig fornøyd med å få storfint besøk på Sagene i dag.

– Jeg syns det er veldig stort å få besøk av Erna. Og som innflytter fra Bergen er det ekstra stort. Det er veldig bra hun tar seg tid til å komme hit i en hektisk valgkamp, og det virker som om hun er positiv til å få T-banen til Sagene.

Erna Solberg og Eirik Lae Solberg på Sagene. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE