ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Mener den gode, gamle leken må tilbake:

– Vi tar livet så alvorlig, vi bekymrer oss til døde

TA LEKEN TILBAKE: Coach Ingrid Gilleberg mener den gode, gamle leken må tilbake i livet. Foto: Janina Lauritsen

– Folk tør ikke å slippe seg fri, de skal være så flinke, men barna tenker ikke sånn. Bli mer som barn igjen, leken er min lille innfallsvinkel på det, sier coach Ingrid Gilleberg.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 09.12.2019 kl 10:07

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

BYDEL SAGENE: Ingrid Gilleberg har jobbet i barnehage i 25 år og er veldig opptatt av barns rett til å leke, og å se på leken i livet og livet i leken.

Hun tror leken står i fare, og at PC, mobil og organiserte aktiviteter overtar. I fjor prøvde hun å starte en lekegruppe for 10-14-åringer, for å ta tilbake den gode, gamle barndommen. Hun ønsket å få høre lyden av slengtau og sangleker mellom bygårdene igjen. Men ingen møtte opp.

Nå har Gilleberg tatt utdannelse som coach og er i gang med å starte sin egen virksomhet. Hun vil gjerne snakke med folk om å finne tilbake til leken og lettheten i livet. For når man leker går man tilbake til nuet, og det er en måte å komme i kontakt med livet på, mener hun.

– Vi tar livet så alvorlig, vi bekymrer oss til døde. Enten lever vi i fortida, eller så lever vi i fremtida. Det er alltid problemet som får oppmerksomheten. Barna leker hele tiden, bare se på dem og hvordan de oppfører seg. De har ikke de samme bekymringene. Folk tør ikke å slippe seg fri, de skal være så flinke, men barna tenker ikke sånn. Bli mer som barn igjen, leken er min lille innfallsvinkel på det, sier Gilleberg.

– Leken er kastet ut av skolen

– Jeg vil snakke med folk om å finne tilbake til gleden. Jeg vil gjerne få komme ut i barnehagene og skolene for å snakke om viktigheten av lek. Men denne gangen vil jeg ikke bare leke med en gruppe, jeg vil få med de voksne på å skjønne viktigheten av lek.

ANNONSE

Gilleberg husker da hun var liten og hoppet tau mens hun ramset opp alle hovedstedene i Europa. Lek og læring går fint hånd i hånd, mener hun.

– Men leken har blitt kastet ut fra skolen. Politikere og voksne folk har ikke skjønt at man ikke trenger å skille læring og lek. Skolens læringsform er at alt skal kartlegges og man blir det andre bestemmer. Det er for liten tid til å leke.

Det er også stor forskjell mellom barna i dag og da hun selv var liten, forteller Gilleberg.

– I dag streiker barna for klimaet, jeg lekte med dokka. Vi er forskjellige, men alle kan ikke være Gretha Thunberg. Og det er helt greit at vi er ulike.

GAMLE LEKER: Ingrid Gilleberg prøvde å starte en lekegruppe i fjor, med ballspill, paradis, slengtau og alle de gode, gamle lekene. Foto: Janina Lauritsen (arkivfoto)

ANNONSE

– Hva gir deg glede i livet? Gå dit!

Men det er også mange bekymringer i ungdommen, fortsetter hun. Derfor ønsker hun også å snakke med foreldre om tanker rundt dette og foreldreoppgavene.

– Hvis foreldrene lever i bekymringer, får barna et bekymringsfullt miljø. Men vi har vår egen historie å dra på, vi må jobbe med vår egen historie hvis vi skal bidra med noe til andre. Ellers overfører vi problemer til den neste generasjonen.

Men vi gjør så godt vi kan alle sammen, utifra de forutsetningene vi har, sier hun. Uansett hvor gærne vi er, gjør vi så godt vi kan.

– Hvis folk vil ta en prat med meg, kan vi finne ut av om vi kan glede oss sammen. Jeg brenner for gleden i livet, tilstedeværelse i nuet og sammenhengen mellom kropp og sjel.

ANNONSE

Hun oppfordrer til folk til å sjekke inn hos seg selv: Hva dukker opp da? Og hva gir deg glede i livet?

– Gå dit! Bekymringer er ingen ressurs, det er det gleden som er. Folk går med så mye skit i tankene fordi de har lekt for lite. Alle de tunge tankene kommer, men vi trenger ikke å gi dem næring, sier hun og legger til:

– Vi får nye sjanser hver dag, jeg ønsker at folk skal bli kjent med seg selv, da vil livet endre seg.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE