ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Neste år er disse historie

Bilettautomatene skal fases ut. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Ruters kunder har over tid endret adferd og benytter andre salgskanaler for kjøp av billett i stadig økende grad, melder kollektivselskapet i en pressemelding.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 29.10.2020 kl 11:44

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

OSLO: Torsdag informerer Ruter om at 170 billettautomater langs T-banenettet og ved enkelte knutepunkter brukes svært lite – mer enn 97 prosent av Ruters kunder kjøper nå billett på andre måter enn på automat.

Billettautomatene skal derfor fases ut, og vil ikke lenger være i bruk fra juni 2021. Samtidig vil nye kortlesere for reisekort stå tilgjengelig for kundene om bord på T-banen.

– Ruters kunder har over tid endret adferd og benytter andre salgskanaler for kjøp av billett i stadig økende grad. Billettautomatene oppfattes som lite brukervennlige og bruken er fallende. Systemet er i ferd med å bli utdatert, og bruken av automatene er så liten at det ikke er bærekraftig å erstatte de med nye. Automatene vil derfor ikke lenger være i bruk etter 31. mai neste år, sier Ellen Marie Rogde, markedsdirektør i Ruter, i pressemeldingen.

2,8 prosent av omsetningen

Ruter selger i dag billetter på 170 billettautomater langs T-banenettet, samt på enkelte knutepunkter. Kun 2,8 prosent av Ruters totale omsetning skjer på disse automatene. I gjennomsnitt selges det kun 21 billetter per automat daglig, og de fleste selges på automater knyttet til T-banestasjoner i Oslo sentrum, hvor det også er god dekning av forhandlere i umiddelbar nærhet.

Kundeundersøkelser viser at automatene primært benyttes til tilfeldige kjøp av voksen enkeltbillett. Mer enn 97 prosent av Ruters kunder foretrekker å kjøpe billett på andre måter enn fra automat, ifølge selskapet.

ANNONSE

App og kundesenter

Alternativer til automat for billettkjøp vil etter 31. mai 2021 primært være app, Ruters kundesenter og servicepunkter i Oslo, samt kiosker og butikker. Ruter har billettsalgsavtale med 240 salgssteder, 165 av disse er i Oslo, mange av disse på eller ved en T-banestasjon. 75 er i Viken.

– Å reise med gyldig billett skal være enkelt. De aller fleste kundene våre benytter app når de kjøper billett og de færreste benytter automater. Vi vil derfor satse videre på de mest populære salgskanalene våre som først og fremst er app, kiosker, servicepunkter og kundesenteret vårt på Jernbanetorget, sier Ellen Marie Rogde.

Kortlesere for reisekort om bord

Kortlesere for reisekort skal installeres om bord på T-banen, en ved hver dør. Kundene vil dermed oppleve likt system på tvers av alle Ruters transportmidler.

Allerede i høst starter arbeidet med å installere kortlesere for reisekort, og disse vil bli satt i drift våren 2021. For å unngå å måtte ta T-banevogner ut av drift i forbindelse med installasjonsjobben, tas denne over en lengre periode, etter hvert som vognene likevel skal inn til vedlikehold.

ANNONSE

Nyhetsbrev:

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE