Sagene Avis

Sagene Avis

Vil ha mer forutsigbar drift av seniorsenteret:

– Et sterkt signal til bystyret

SAGENE SENIORSENTER: Sagene bydelsutvalg ønsker flerårig tilskudd, slik at det skal bli mer forutsigbarhet i driften av seniorsenteret. Leder av Sagene Høyre, Marco André Wang, sier også private aktører må kunne få bli vurdert. Foto: Janina Lauritsen/Sagene Høyre

– Ideelle organisasjoner som driver seniorsentre i Oslo sier opp driftsavtalen om videre drift med bydelene. En viktig grunn til dette er at disse får driftsavtaler som gjelder for ett år om gangen, noe som skaper uforutsigbarhet og usikkerhet, sier Sagene Høyre.

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 19.07.2020 kl 13:19

SAGENE: Nasjonalforeningen for Folkehelsen gjorde det klart i april at de avslutter driften av alle sine seniorsentre i Oslo fra og med årsskiftet.

Det er den nye driftsformen for de ideelle seniorsentrene, som nå er på høring, som er årsaken til dette. Det skal innføres en tilskuddsordning som drifterne av seniorsentrene må søke på. Sagene Avis har tidligere skrevet om at Nasjonalforeningen mener byrådet med dette legger opp til en konkurranse mellom de ideelle tilbyderne, og at årlige tilskudd ikke skaper trygghet og kontinuitet i driften. De avslutter dermed driften ved alle sine seniorsentre i Oslo ved årsskiftet, inkludert Sagene Seniorsenter.

– Mister mangfoldet

– Ideelle organisasjoner som driver seniorsentre i Oslo sier opp driftsavtalen om videre drift med bydelene. En viktig grunn til dette er at disse får driftsavtaler som gjelder for ett år om gangen, noe som skaper uforutsigbarhet og usikkerhet. Derfor er vi i Sagene Høyre glade for at et enstemmig bydelsutvalg støtter bydelsdirektørens anbefaling om flerårige driftsavtaler for å sikre mer forutsigbar drift, i en høringsuttalelse som vi nylig vedtok, sier leder av Sagene Høyre, Marco André Wang, til Sagene Avis.

Å drive seniorsenter fordrer investeringer det er vanskeligere å sikre økonomisk trygghet for, når kontraktene er på ett år, sier han videre. Høyre håper byrådet vil følge Bydel Sagenes anbefalinger om flerårige avtaler.

Samtidig syns Wang det er leit at private aktører ikke slipper til, da Høyre ønsker en åpen bydel hvor alle parter kan bli med og gi et tilbud.

– Selv om det tradisjonelt har vært ideelle aktører som driver seniorsenter utover kommunen, mener vi i Sagene Høyre at også private aktører må kunne få bli vurdert, dersom de kan levere i tråd med bydelens behov for rett pris og kvalitet. Mangel på forutsigbare driftsavtaler og innsnevring av hvem som får lov til å drive, kan føre til kun kommunale seniorsentre. Da mister vi mangfoldet og den innovasjonen som ofte skjer når private og offentlige samarbeider og kan utfordre hverandre på kvalitet og innhold. Sagene Høyre ønsker kvalitet og mangfold! sier Wang.

Et sterkt signal fra bydelen

I bydelsutvalgsmøtet 18 juni, uttalte Helge Stoltenberg i Arbeiderpartiet at også de er skeptiske til ettårig driftstilskudd. Derfor er Arbeiderpartiet helt enig med bydelsadministrasjonen, som i sin høringssuttalelse blant annet mener midlene bør lyses ut som et flerårig tilskudd.

Helge Stoltenberg (Ap) Foto: Janina Lauritsen

– Vi er helt enige med administrasjonen. Det vil gjøre det veldig vanskelig å ha andre drivere enn bydelen selv. Vi har ikke noe imot at bydelen skal drive seniorsenteret, men vi har hatt et senter som har vært drevet av en frivillig organisasjon, som har blitt drevet bra og som brukerne liker. Jeg syns det er uheldig at Nasjonaforeningen for folkehelsen sier de ikke kan drive lenger på grunn av at tilskuddene skal gis ett år av gangen. Jeg er glad for at alle stiler seg bak høringsuttalelsen, det gir et sterkt signal fra oss til bystyret som skal bestemme til slutt. Vi håper det kan finnes en løsning for å gi flerårig tilskudd til frivillige, og kanskje til og med private, sa Stoltenberg i bydelsutvalgsmøtet.

Jonas Finnanger (SV) Foto: Janina Lauritsen

I tillegg uttalte SV seg i saken, og de var enige i at det trengs langsiktighet. De mener derimot ikke det er positivt å slippe kommersielle aktøren inn i driften.

– Vi må få til langsiktig finansiering uten profitt, sa Jonas Finnanger.

Sagene bydelsutvalg vedtok enstemmig bydelsadministrasjonens høringsuttalelse, som du kan lese i sin helhet her:

Tilskudd til drift av seniorsentrene

Til forslaget om nytt regelverk for tilskudd til drift av seniorsentrene i bydel, oversendt bydelen ved byrådsavdelingens brev av 29.04.2020, uttaler bydelsutvalget i Bydel

Sagene:

  • §1Formål, virkeområde og målgruppe

Formålet med tilskuddsordningen er å sikre en mer forutsigbar prosess for å overlate drift av seniorsenter til ikke- kommersielle aktører. Slik forslaget til regelverk er utformet i denne høringen, er det usikkert om en årlig søknadsprosess, med tildeling av variabelt tilskudd skaper den ønskede forutsigbare prosessen.

  • §2 Definisjoner

I tillegg til å stimulere til frivillig innsats og aktiviteter, bør det inkluderes at seniorsenter skal være en møteplass som bidrar til felles opplevelser. Seniorsentre er kulturarenaer, og bør ha et program for kulturopplevelser, gjerne i samarbeid med frivillige organisasjoner og andre eksterne aktører.

  • §3 Økonomiske rammer

Tilskuddsordningen legger opp til at de økonomiske rammene for tilskuddsordningen fastsettes av bydelsutvalget i bydel hvert år gjennom budsjettvedtak. Flerårige samarbeidsavtaler med driftere i stedet for årlige variable tilskudd gir mer forutsigbarhet for både drifter og bydelens tjenesteapparat. Drift av seniorsenter krever kompetanse og erfaring, og samarbeidet mellom tilskuddsyter (bydel) mottager (driver) må være basert på tillit og gjensidig kunnskap om hverandre og målgruppen.

Dette utgjør sammen med tekniske og juridiske forhold (investeringsbehov, personal/arbeidsgiveransvar) store inngangs- og utgangsbarrierer som gjør at man ikke kan starte opp og avvikle virksomheten på kort varsel. Dette tilsier at midlene bør lyses

ut som flerårige tilskudd.

  • §4 Søknadsbehandling og kriterier

I § 4 står det at tilskuddet kan innvilges ut fra en samlet skjønnsmessig vurdering av søknaden basert på tilskuddsordningens formål. Det hadde vært ønskelig med en mer konkret veiledning til hvordan denne vurderingen skal gjennomføres for å sikre likebehandling og etterprøvbarhet. Når det kommer til punktet som omhandler seniorsenterets formål foreslås det å inkludere ord som deltakelse, tilhørighet, felles opplevelser, engasjement og medvirkning. Dette gir et bredere og mer positivt bilde på hva et fremtidens seniorsenter skal være.

  • §5 Kunngjøring og søknadsfrist

Det er foreslått at tilskuddet kunngjøres på Oslo kommunes nettsider, og at søknadene går gjennom tilskuddsportalen til Oslo kommune. Fordelen med bruk av søknadsportalen er at den bl.a. gjør den administrative behandlingen av ordninger med mange søkere mindre ressurskrevende. Ved utlysning av tilskudd til drift av seniorsentre vil det sannsynligvis være få tilbydere og viktige kvalitetsvurderinger som
skal foretas. Med utgangspunkt i at det er ønskelig med flerårig tildeling av tilskudd for å sikre en forutsigbar drift, fremstår det som riktigere å utlyse tilskuddet på Doffin og vurdere de juridiske mulighetene for å reservere konkurransen til ideelle organisasjoner.

  • §6 Krav til søknaden

§6 gir en oversikt over hva som må fremgå og vedlegges i søknaden om tilskudd. Det åpnes opp for at det kan stilles ytterligere krav til hva søknaden bør inneholde av opplysninger og dokumentasjon. Krav om at lokalene må være universelt utformet og

være lett tilgjengelige for brukergruppen bør inkluderes som et kriterie i søknaden. Forslaget til regelverk er primært en beskrivelse av hvordan tilskuddordningen skal forvaltes rent teknisk. Den viser den formelle rammen (utlysning, søkerkrav, rapportering, osv.), men sier minimalt om innhold, dvs. hvilke kvalitative krav som stilles til tilbudet. Kvantitative variabler etter § 6 (organiseringen av driften, antall faste brukere, etc.) sier lite om kvalitet på tjenestene.

  • § 7 Vilkår for tilskudd

§7 gir en oversikt over vilkår som skal stilles for tilskuddet, i tillegg åpner paragrafen opp for at ytterligere vilkår kan stilles i vedtaket. Dette fremstår som uryddig og lite forutsigbart for søker, det er viktig at begge parter er klar over hvilke premisser og krav som stilles, og at ikke tilskuddsgiver i sitt vedtak kan stille nye vilkår som ikke tidligere er kjent.

  • Når det gjelder § 8 – 13 fremstår de som ryddige med utgangspunkt i hvordan tilskuddsordningen er foreslått gjennomført/organisert. Det står imidlertid ingen ting om behovet for administrative ressurser til å forvalte ordningen, hverken om behov for kompetanse, ressurser eller systemer for oppfølging og kvalitetskontroll.

Klikk for mer...

Klikk for mindre...

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...