ANNONSE
ANNONSE
Sagene Avis

Har du sett de oransje syklene?

– Vil ta Oslo med storm!

Disse tre syklene fra Light Bikes og Donkey Republic så vi ved bussholdeplassen på Kristoffer Aamots bru i Nydalen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

En ny aktør, bestående av tre 22-årige oslogründere, er på banen med utleie-elsykler på gata i Oslo. Men hvordan skal de unngå det samme kaoset med fortausparkering som elsparkesyklene har utløst?

Sagene Avis
Sagene Avis

Publisert:

Sist oppdatert: 14.10.2020 kl 08:59

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

OSLO/NYDALEN: – Det er et pilotprosjekt, og vi har visjoner om å ta Oslo med storm, sier en av de unge gründerne i selskapet Light Bikes, Abdullah Elsabi.

Sammen med kompisene Yousef Salameh og Paulo Marcelo Andrasz, har de tre unge mennene fra Stovner kastet seg inn i «mobilitetskampen» i Oslo sentrum.

Vi har blitt godt vant til de blå, offisielle bysyklene i Oslo, som har blitt kraftig utvidet med stativer helt opp og forbi Ring 3. I fjor var det elsparkesyklene som inntok byen for fullt. De har skapt et enormt engasjement, både blant tilhengerne og motstanderne, og det nådde sitt klimaks i sommer. Nå ventes det statlige reguleringer både for parkering og kjøring. Det anslås at de ulike selskapene har i overkant av 10.000 elsparkesykler i hovedstaden.

Oslogründerne bak Light Bikes: F.v. Yousef Salameh, Paulo Marcelo Andrasz og Abdullah Elsabi. Foto: Light Bikes / Promo

Nytt tilbud

Både bysykler og elsparkesykler er et mobilitetstiltak som gjør at flere kan ferdes rundt i byen, uten bruk av bil eller kollektivtransport. Det siste spesielt aktuelt med tanke på koronapandemien.

ANNONSE

For noen uker siden kom vi for første gang over noen nye «uniformerte» elsykler i Oslos gater. Blant annet i Nydalen. De er oransje, står på fortauene, og er låst.

Syklene er merket med "bruksanvisning" for appnedlasting. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

På ramma står det Donkey Republic, og det er en qr-kode for nedlasting av en app hvis man vil ta sykkelen i bruk. På Donkey Republics nettsider ser vi at de startet opp i det små med sykkeldeling i København i 2012. Fra 2015 innførte de en egen, elektronisk lås på syklene, og har utvidet tjenesten til en rekke byer rundt i Europa – ifølge egen informasjon har de nå 16.000 sykler i 71 byer, blant annet i Danmark, Sverige, Finland, Island, Frankrike, Tyskland og Storbritannia.

Utfordring med fulle statvier

Og nå også i Oslo. Bak den norske utgaven står altså gründerbedriften Light Bikes fra Oslo øst, som har knyttet seg til det danske selskapet Donkey Republic for bruk av teknologi og et system de tre selv har sett at fungerer, i forbindelse med reiser i Europa, opplyser Abdullah Elsabi.

En orange sykkel fra Light Bikes/Donkey Republic ved BI i Nydalen denne uka. Foto: Light Bikes / Promo

ANNONSE

De har i år plassert ut 50 oransje elsykler, hovedsakelig i Oslo sentrum, fra Majorstuen til Gamle Oslo.

– Vi opplevde selv stadig store problemer med at de fysiske stativene for bysyklene var fulle i sentrum. Vi har løst dette med en hub-løsning, der du leverer sykkelen innfor et geografisk avgrenset område, sier Elsabi.

Og dette er også måten de skal unngå de samme problemene med hensatte og -slengte sykler, alà elsparkesyklene. De må leveres tilbake i en egen virtuell «hub», som man finner i appen, og det er begrenset hvor mange sykler som kan parkeres i et gitt område. Settes syklen utenfor en slik hub, vil den ikke kunne låses, og brukeren får en bot.

Vil utvide

– Målsettingen neste år er å ekspandere til 150-200 sykler, og så flere året etter. Vi vil også utvide området, som ut til Bærum, sier Elsabi, og legger til at de egentlig ser hele Norge som sitt marked.

Det er drømmen om å starte noe eget som har drevet de tre 22-åringene. De har satset egne penger, og har flere jobber ved siden av for å få liv i sykkeldrømmen.

ANNONSE

– Dette er et kjærlighetsseslakp. Vi er fra Oslo, og vil at folk skal få bruke byen mer og bli kjent med den.

Foreløpig er det de tre som driver selskapet, og vedlikehold og oppfølging av syklene. Men planen er å bli en arbeidsgiver.

– Vi ønsker å skape flere arbeidsplasser, og gi folk en mulighet i arbeidslivet, sier Elsabi.

Vintersykling og motbakker

Han tror brukerne vil ha en større ansvarsfølelse for elsyklene, enn mentaliteten mange ser ut til å ha for elsparkesyklene. Dessuten er en større elsykkel tryggere å bruke i trafikken, poengterer han. Light Bikes elsykler har motorkraft opp til 25 km/t.

I september sto denne enslige sykkelen på fortauet ved busstoppet i retning Nydalen, på Kristoffer Aamots bru. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

ANNONSE

Syklene skal være tilgjengelige hele året, og til vinteren utstyres de med piggdekk. Det at syklene er elektriske vil gjøre de mer interessante å bruke også ut av sentrum, og i bakkene opp mot Torshov og Nydalen, tenker gründerne.

Syklene kan bookes i forkant, via appen, noe som er tenkt å gjøre det enklere å sikre seg en sykkel, enn hva som er tilfellet i dagens bysykkelstativer. Man betaler for bruk, og kan beholde sykkelen fra noen minutter til en hel dag.

Light Bikes har tidligere blitt omtalt både i Dagens Næringsliv og Akers Avis Groruddalen.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Sagene Avis. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE